https://pte.ust.edu.ua/issue/feed REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT 2025-10-04T08:47:55+03:00 Liudmila Golovkova g.liudmila22@gmail.com Open Journal Systems <p><strong>Рік заснування: </strong>2010</p> <p><strong>Галузь та проблематика: </strong> У статтях висвітлено результати наукових досліджень з економічних питань розвитку та реформування соціально-економічних систем, підвищення їх конкурентоспроможності; теоретико-методичні підходи щодо оптимізації управлінських процесів та виробничо-господарської діяльності підприємств; наукові підходи щодо розробки та удосконалення методів і моделей управління в різних сферах діяльності.</p> <p><strong>Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 17.03.2020 № 409 - Видання включено до Переліку наукових фахових видань України категорія «Б» №10. </strong>Галузь науки - економічна</p> <p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію: </strong>серія КВ № 23782-13622ПР від 14.02.2019 р.</p> <p><strong> Періодичність: </strong>2 рази на рік</p> <p><strong>Мова видання: </strong>українська, англійська</p> <p><strong>Головний редактор: </strong>ГОЛОВКОВА Людмила, доктор економічних наук, професор</p> <p><strong>Заступник головного редактора: </strong>БОБИЛЬ Володимир, доктор економічних наук, професор</p> <p><strong>Відповідальний секретар: </strong>ДОБРИК Лілія, кандидат економічних наук, доцент</p> <p><strong>Адреса редакції: </strong>вул. Лазаряна, 2, кім. 253, Дніпро, Україна, 49010</p> <p><strong>Тел.: </strong>+380961567616</p> <p><strong>E-mail: </strong><a href="mailto: remt.diit@gmail.com">remt.diit@gmail.com</a>,</p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span lang="UK" style="mso-ansi-language: UK;"> </span></p> https://pte.ust.edu.ua/article/view/333474 ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ІНСТРУМЕНТ ОЦІНКИ КРЕДИТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ: НОВІ ГОРИЗОНТИ ФІНАНСОВИХ СТРАТЕГІЙ 2025-06-24T14:58:24+03:00 Лілія ДОБРИК liliadobrik@gmail.com Марина РУДЕНКО rudenkomarina555@gmail.com Влад КУЧЕРЕНКО kucherenko.v.10.11@gmail.com Ярослав ШЕЛЕСТ yarikfl1995@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Метою цієї статті є теоретичне обґрунтування та практичний аналіз можливостей використання інструментів штучного інтелекту для модернізації методів оцінки кредитоспроможності підприємств. Також досліджується вплив цих технологій на формування ефективних фінансових стратегій у діяльності фінансово-кредитних установ. <strong>Методика.</strong> Методологічна основа дослідження включає комплекс загальнонаукових та спеціальних методів, що забезпечують всебічний аналіз застосування штучного інтелекту для оцінки кредитоспроможності підприємств. Використання цих методів дозволяє науково обґрунтувати отримані результати та розробити для фінансово-кредитних установ практичні рекомендації щодо оптимізації кредитного аналізу. <strong>Результати.</strong> Дослідження показало, що застосування штучного інтелекту значно збільшує вірогідність точної оцінки кредитоспроможності підприємств та нівелює вплив людської помилки. Традиційні методи кредитного аналізу мають суттєві обмеження, тоді як штучний інтелект забезпечує швидку обробку великих обсягів даних та автоматизоване ухвалення рішень. Найперспективнішими технологіями у цій сфері є машинне навчання, нейронні мережі та Big Data, які сприяють покращенню оцінки фінансових ризиків. Водночас наголошено на викликах, серед яких висока вартість впровадження, потреба у підготовці спеціалістів та ризики кібербезпеки. Аналіз нормативної бази показав, що законодавство потребує адаптації до цифрових технологій, особливо у сфері відповідальності за автоматизовані рішення. Штучний інтелект вже активно застосовується у банківському секторі, страхуванні та фінансових технологіях, допомагаючи знижувати витрати та покращувати управління ризиками. Використання штучного інтелекту забезпечує значне скорочення числа дефолтів і дозволяє створювати більш персоналізовані фінансові продукти. Таким чином, застосування штучного інтелекту відкриває нові горизонти для фінансових стратегій, що відповідають сучасним економічним викликам. <strong>Наукова новизна.</strong> Дане дослідження є комплексним аналізом можливостей та наслідків застосування штучного інтелекту в оцінці кредитоспроможності підприємств з урахуванням сучасних тенденцій цифровізації фінансового сектору. Систематизовано основні виклики та переваги впровадження штучного інтелекту у фінансово-кредитних установах, а також проведено порівняльний аналіз традиційних і новітніх методів кредитного аналізу. Дослідження розширює наукові уявлення про застосування алгоритмів машинного навчання та нейронних мереж у кредитному скорингу, що дозволяє вдосконалити фінансові стратегії та управління ризиками. <strong>Практична значимість.</strong> Дослідження може стати у пригоді фінансово-кредитним установам у вдосконаленні методів оцінки кредитоспроможності та управління ризиками. Отримані висновки сприятимуть розробці ефективних алгоритмів машинного навчання, що підвищать точність кредитного аналізу та автоматизують ухвалення рішень. Використання штучного інтелекту дозволяє оптимізувати фінансові процеси, зменшити кредитні ризики та покращити якість банківських і страхових послуг.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/339594 ХОЛАКРАТІЯ ЯК РЕВОЛЮЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ В КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВОЇ ЕКОСИСТЕМИ 2025-09-19T08:38:32+03:00 Н. РЯБЕЦЬ Riabets.nataliia@kneu.edu.ua <p>У статті проведено ідентифікацію та аналіз особливостей холакратичної структури як однієї з пріоритетних моделей управління компанією в умовах посилення процесів цифровізації та формування глобальної цифрової екосистеми. Наведено характеристику даного гнучкого методу менеджменту, що пропонує унікальні можливості для ефективного управління підприємницькими структурами в сучасних складних та нестабільних умовах. <strong>Мета. </strong>Статтю присвячено ідентифікації та дослідженню можливостей впровадження холакратії в управлінську практику суб’єктів міжнародного бізнесу, аналіз потенційних наслідків такого впровадження. <strong>Методика.</strong> В роботі застосовано методи компаративного аналізу, метод контент-аналізу, а також загальносистемні методи та теоретичні підходи до розуміння сутності та економічної природи таких явищ, як ієрархія систем, самоорганізація, самоуправління, проєктний менеджмент. <strong>Результати.</strong> Розглянуто еволюцію становлення холакратії. Автором статті були виокремленні основні риси холакратї в контексті гнучкої філософії управління, проведено компаративний аналіз холакратичної та традиційної ієрархічної структур з погляду системного підходу до управління організаціями. Продемонстровано, що найбільш ефективною сферою практичної імплементації принципів холакратичного менеджменту як системи організації управління є сфера інноваційної діяльності, включаючи креативний сектор. <strong>Наукова новизна</strong>. Показано, що тенденції популяризації та розвитку менеджменту на засадах холакратії пов'язані з кастомізацією глобального ринку, коли пірамідальні ієрархічні управлінські структури втрачають свою ефективність, поступаючись місцем круговій холакратичній структурі, в рамках якої ролі співробітників організації заміщають посадові обов'язки, а сукупності цих ролей визначають в компанії систему самоутворювальних кіл (групи співробітників, які об'єднуються для вирішення будь-якого завдання), заміщаючи самокеровану систему організації діяльності, для якої властиві: вертикальна ієрархія, функціональні менеджери, структурні одиниці компанії та закріплення посад. Ідентифіковано ознаки готовності, якими повинна володіти бізнес-структура, для реалізації успішного переходу до організаційного дизайну на принципах холакратії, розглянуті ризики та проблеми практичної реалізації такого методу управління з урахуванням його переваг та недоліків. <strong>Практична значимість</strong>. Наведені результати дослідження придатні для впровадження на практиці компаніями, зокрема вітчизняними, в контексті організаційних перетворень, необхідність проведення яких обумовлює формування глобальної цифрової екосистеми.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328447 ВПЛИВ ЦИФРОВІЗАЦІЇ НА МАРКЕТИНГОВІ АСПЕКТИ КРЕАТИВНОЇ ІНДУСТРІЇ 2025-04-30T10:21:45+03:00 Тетяна Сак Sak.Tatiana@vnu.edu.ua А. КОЗЕЛ anasteysha.13love@gmail.com М. ЩУРОВ msblackprod@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Метою дослідження є аналіз впливу глобальної цифровізації на розвиток креативних індустрій, зокрема маркетингової сфери, виявлення її основних переваг та викликів, а також прогнозування подальших векторів розвитку діджиталізованих креативних секторів. <strong>Методика.</strong> У дослідженні застосовано комплексний підхід із використанням методів порівняльного аналізу, статистичного узагальнення даних звітів UNCTAD, OECD, Statista, а також логіко-аналітичного підходу для оцінки змін у структурі та динаміці креативних індустрій під впливом цифровізації. <strong>Результати.</strong> Дослідження підтвердило, що цифровізація глибоко інтегрувалась у креативні індустрії, сприяючи зростанню глобального експорту креативних послуг, особливо у сферах програмного забезпечення, досліджень і розробок, реклами та маркетингу. Встановлено, що цифрові інструменти значно знизили бар’єри входу на ринок, проте водночас спричинили зростання конкуренції. Також виявлено: зростання обсягів глобального експорту креативних послуг на фоні стабільного попиту на цифровий контент; розширення доступу до інтернету, що створює нові умови для розвитку цифрових бізнес-моделей; трансформацію споживацьких очікувань, що вимагає персоналізації комунікації у цифровому середовищі; значне домінування технологічних гігантів (Spotify, Google, Alibaba) на відповідних сегментах ринку, що створює бар’єри для новачків; активне зростання ролі країн, що розвиваються, в експорті креативних послуг; посилення значення цифрового маркетингу як ключового інструменту просування та монетизації креативного продукту. <strong>Наукова новизна.</strong> Дослідження конкретизує сучасний вплив цифровізації на креативну економіку через призму маркетингових практик, пропонує авторське бачення структури креативних послуг та виявляє нові тенденції у розвитку цифрового маркетингу як ключового елементу економічного зростання. <strong>Практична значимість.</strong> Отримані результати можуть бути використані державними установами, підприємствами креативного сектору, стартапами та освітніми закладами для формування стратегій цифрової трансформації, розробки ефективної маркетингової політики та підтримки інновацій у сфері креативного підприємництва.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328493 РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ТА ШТУЧНИХ НЕЙРОННИХ МЕРЕЖ У ФОРМУВАННІ НОВОЇ ПАРАДИГМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ 2025-04-30T21:53:01+03:00 В.О. ШЕВЧУК wladka@ukr.net <p><strong>Мета. </strong>У статті досліджено проблему становлення нової парадигми інтелектуальної власності в умовах цифрової економіки на основі розвитку штучного інтелекту і штучних нейронних мереж. Розкрито і проаналізовано вплив штучного інтелекту та штучних нейронних мереж на систему інтелектуальної власності.<strong> Методика. </strong>Для досягнення поставленої мети використано як загальнонаукові, так і спеціальні методи наукового пізнання, зокрема наукового абстрагування, індукції та дедукції, методи логічного й структурно-функціонального аналізу, системний підхід. <strong>Результати. </strong>Визначено, що у традиційній парадигмі інтелектуальної власності ключовим елементом набуття і визнання прав є участь людини як творця, однак у ситуації, коли результати творчої діяльності можуть бути згенеровані алгоритмами, постає питання перегляду засад цього підходу. Проаналізовано, що штучний інтелект та штучні нейронні мережі нині виступають не тільки об’єктами інтелектуальної власності як виняткові продукти людської творчої інтелектуальної діяльності, а й інструментами генерації нових об’єктів інтелектуальної власності у вигляді нових текстів, зображень, творів мистецтва, наукових відкриттів, технічних рішень тощо. Досліджено, що штучний інтелект і штучні нейронні мережі в умовах цифровізації стають не лише каталізаторами створення інновацій, а й самостійними чинниками трансформації системи інтелектуальної власності. Обґрунтовано необхідність перегляду чинної парадигми інтелектуальної власності з урахуванням ролі штучного інтелекту і штучних нейронних мереж. Визначено концептуальні засади нової моделі інтелектуальної власності, адаптованої до умов цифрової економіки. <strong>Наукова новизна. </strong>Теоретично обґрунтовано на міждисциплінарному рівні сутність нової парадигми інтелектуальної власності, яка враховує феномен алгоритмічної творчості та зміну економічної сутності інтелектуальної власності як ключового ресурсу в цифровій економіці. <strong>Практична значимість. </strong>Результати дослідження можуть бути використані для формування державної політики у сфері інтелектуальної власності, розробки стратегії трансформації інтелектуальної власності, удосконалення нормативно-правової бази, а також у діяльності закладів вищої освіти, інноваційних компаній та центрів трансферу технологій.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328497 ВПЛИВ ЕВРИСТИКИ НА СТИЛЬ ЛІДЕРСТВА: ДОСЛІДЖЕННЯ КОГНІТИВНИХ ПАСТОК КЕРІВНИКІВ 2025-04-30T19:55:31+03:00 Ірина Котовська ira.tsozats@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> У статті досліджено вплив когнітивних евристик на стиль лідерства в умовах кризи, із фокусом на поведінкові механізми прийняття управлінських рішень. Метою дослідження є теоретико-методологічне обґрунтування впливу когнітивних евристик на стиль лідерства в умовах кризових викликів. Особливу увагу приділено розробці практичних стратегій мінімізації впливу евристик через розвиток рефлексивного та критично-орієнтованого стилю лідерства. Зосереджено увагу на вивченні поведінкових механізмів ухвалення управлінських рішень та виявленні способів підвищення їх ефективності шляхом розвитку усвідомленого стилю лідерства. <strong>Методика.</strong> У дослідженні застосовано аналіз сучасних наукових джерел, систематизації когнітивних упереджень, теоретичного моделювання та структурно-логічного аналізу. Побудовано концептуальну модель бізнес-процесу усвідомленого прийняття рішень керівником, що враховує основні етапи подолання когнітивних викривлень. <strong>Результати.</strong> Систематизовано ключові евристики (якорування, наочності та репрезентативності) та визначено їхній вплив на стиль управлінської поведінки. Запропоновано низку практичних інструментів мінімізації негативного впливу когнітивних пасток: тренінги з когнітивної грамотності, розвиток рефлексивного мислення, формалізація процесу аналізу рішень, залучення експертного середовища тощо. <strong>Наукова новизна.</strong> Вперше розглянуто поєднання когнітивного та поведінкового підходів у контексті формування рефлексивно-критичного стилю лідерства. Визначено роль емоційного стану лідера як чинника посилення евристичних викривлень у кризових умовах. <strong>Практична значимість.</strong> Результати дослідження можуть бути використані у процесі підготовки керівників, розробки програм розвитку лідерства, побудови організаційної культури, що підтримує критичне мислення. Запропоновані рекомендації мають прикладне значення для удосконалення управлінських рішень у складних і невизначених умовах.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/339652 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПРИНЦИПІВ ФУНКЦІОНУВАННЯ БЕЗІНФЛЯЦІЙНОЇ ВИСОКОЕФЕКТИВНОЇ МАКРОЕКОНОМІЧНОЇ СИСТЕМИ НА БАЗІ КОНЦЕПЦІЇ НОВОГО КОСМІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ 2025-09-20T10:39:40+03:00 В. В. МЯМЛІН vladislavmyamlin7@gmail.com <p><strong>Метою</strong> дослідження є підвищення соціально-економічного розвитку суспільства через розробку наукових принципів функціонування макроекономічної системи. <strong>Методика </strong>полягає у використанні філософсько-гуманістичного підходу та інтуїтивно-чуттєвого сприйняття дійсності, які ґрунтуються на новому науковому світогляді - "філософія космічної реальності", без урахування якої не може існувати жодна система пізнання. <strong>Результати</strong>.<strong> </strong>Показано, як направлятимуться товарно-грошові потоки в умовах функціонування моделі високоефективної національної економіки. Доводиться, що внутрішній валовий продукт має відповідати купівельній спроможності населення. Між країнами має бути лише взаємопостачання або торгівля за золото. Жодні іноземні інвестиції у грошовій формі в країну надходити не повинні. <strong>Наукова новизна </strong>полягає в тому, що вперше для розробки принципів соціально-економічного розвитку держави прийнята методологія нового наукового світогляду. При цьому використані, зовсім відмінні від існуючої економічної моделі, науково обґрунтовані принципи та правила функціонування макроекономічної системи. Головним принципом для економічної науки повинно стати розуміння розвитку людини як основної мети планетарної еволюції, а не як засобу для виробництва та споживання матеріальних благ. Не науково-технологічному прогресу потрібно віддавати пріоритет, а - морально-етичному прогресу. В моделі відсутні такі лжеекономічні категорії як «прибуток», «відсоток», «рента», ціна товару визначається за іншими принципами, запропонована нова і дуже проста система оподаткування, кількість грошей у системі постійна і не збільшується. Набув подальшого розвитку понятійно-термінологічний апарат, що дозволяє сформувати відповідні теоретико-методологічні основи системи високоефективного функціонування національної економіки. <strong>Практична значимість.</strong> Перехід на запропоновану макроекономічну модель дозволить назавжди забути про існування кризових явищ в економіці, максимально прискорити її розвиток та збільшити річний економічний ефект як мінімум на декілька трильйонів гривень.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/339769 СОЦІОПСИХОЛОГІЧНЕ ОСМИСЛЕННЯ ВІЙНИ У СУСПІЛЬСТВІ: ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ У СТРУКТУРІ УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ПОСТВІЙНИ 2025-09-22T13:32:31+03:00 Б. АНДРУШКІВ andrushkiv.bohdan@gmail.com Л. ГОЛОВКОВА g.liudmila22@gmail.com К. ХАННУФ katerinahann@gmail.com О. ГАГАЛЮК gagaliuk.olya@gmail.com Н. КИРИЧ nkuruch@gmail.com О. ПОГАЙДАК pog.ola77@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Дослідити соціопсихологічні аспекти осмислення війни у суспільстві, зокрема методику оцінки її наслідків у повсякденних умовах із позицій пересічних громадян. Визначити можливості інтеграції психологічних чинників у структуру управління в умовах воєнної та поствоєнної трансформації. Проаналізувати вплив колективу на формування свідомості особистості, а також типологію суспільних реакцій на війну. Сформулювати практичні рекомендації щодо врахування соціопсихологічних чинників у діяльності органів державного управління. <strong>Результати.</strong> Проведено аналіз мотивів, якими керуються учасники дискусій та суб’єкти взаємодії залежно від рівня їхньої обізнаності з предметом дослідження та доступу до інформаційних ресурсів. Виявлено чинники, що зумовлюють імітацію суспільно корисної діяльності у ключових сферах інформаційного життя. Розкрито руйнівний вплив нехтування розвитком високоморальних та гуманістичних наукових традицій, заснованих на принципах правди, об’єктивності, історизму й наукового обґрунтування. Показано, що у воєнному та повоєнному суспільстві відбувається переорієнтація ціннісних орієнтирів із матеріальних пріоритетів на розвиток духовного потенціалу людини, посилення віри у правду та справедливість. Встановлено, що в українському суспільстві домінують чотири моделі реакцій на війну: негативна пасивна, негативна активна, позитивна проактивна та помірковано довірлива. Виявлено феномен «ритуального патріотизму» як прояв імітаційної активності, що спотворює реальне уявлення про суспільні настрої. Сформовано схему трансформації суспільних емоцій у компоненти управлінських функцій (планування, прогнозування, комунікація, делегування). <strong>Наукова новизна.</strong> Полягає у концептуалізації соціопсихологічного осмислення війни як складової моделі публічного управління. Уперше розроблено диференціацію соціальних реакцій на війну як інструмент управлінського прогнозування. Обґрунтовано потребу змінити парадигму розвитку, що склалася в посттоталітарний період, і переорієнтувати її на європейські вектори. <strong>Практична значущість. </strong>Результати можуть бути використані для удосконалення системи публічного управління шляхом інтеграції психологічних чинників у процеси стратегічного планування та прийняття рішень. Практичні рекомендації можуть стати основою для діяльності гуманітарних міністерств, регіональних адміністрацій, освітніх і комунікаційних структур, спрямованих на посилення суспільної єдності та формування ефективних механізмів поствоєнного відновлення.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328071 РОЗВИТОК ЛОГІСТИЧНИХ ХАБІВ ЯК СКЛАДОВА МИТНОЇ ПОЛІТИКИ 2025-04-27T18:08:57+03:00 Т. В. ЖИБЕР tzhyber@kneu.edu.ua <p><strong>Анотація. <em>Метою</em></strong><em> д</em>ослідження є розробка емпіричної моделі для оцінювання потреби у логістичних хабах з митним оформленням в Україні на прикладі ТОВ «Нова пошта» як провідного національного логістичного оператора. Стаття спрямована на наукове й практичне осмислення впливу операційних показників на стратегічний розвиток логістичної інфраструктури в умовах геополітичної нестабільності. <strong><em>Методи</em></strong><strong><em>:</em></strong> y роботі застосовано метод множинної регресії на основі операційних даних за 2019–2023 роки. Визначено ключові змінні, що впливають на потребу в логістичних хабах, та побудовано прогностичну модель. Модель апробовано на даних за 2023 рік. Додатково здійснено якісний аналіз інституційних, регуляторних і інфраструктурних обмежень на основі нормативних документів, експертних звітів і галузевої статистики. <strong><em>Результати</em></strong><strong><em>:</em></strong> побудована модель передбачила значення потреби на рівні 11,11 хабів для 2023 року, що практично відповідає фактичним даним. Виявлено системні бар’єри: застаріла інфраструктура, низький рівень цифровізації, фрагментоване регулювання та руйнівний вплив війни. Запропоновано стратегічні напрямки вдосконалення митного адміністрування через цифрову трансформацію, оптимізацію маршрутів і гармонізацію з міжнародними стандартами. <strong><em>Практична цінність:</em> </strong>дослідження пропонує методологічну основу для прогнозування логістичних потреб та формує стратегічні орієнтири для інтеграції хабів із митними функціями в систему державного і просторового планування. Отримані висновки становлять інтерес для логістичного бізнесу, фахівців з публічних фінансів та органів державної влади, залучених до післявоєнного відновлення й міжнародної економічної інтеграції України.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/338458 ПРОБЛЕМИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ РИНКУ ЕЛЕКТРОННИХ ПЛАТЕЖІВ В УКРАЇНІ 2025-09-02T12:14:57+03:00 Л. КВАСНІЙ lg_k@ukr.net А. АХЕК’ЯН limaup@iapm.edu.ua О. МОРАВСЬКА olena.v.moravska@gmail.com <p><strong>Мета</strong> полягає у теоретичному обґрунтуванні та практичному аналізі проблем державного регулювання ринку електронних платежів в Україні з урахуванням сучасних тенденцій цифровізації фінансового сектору. <strong>Методика</strong>. Методика дослідження базується на комплексному підході, який поєднує <strong>аналіз нормативно-правових актів, порівняльний аналіз, системний підхід, метод експертних оцінок та аналітичний метод</strong><strong>,</strong> що забезпечує комплексність підходу та відтворюваність результатів. <strong>Результати</strong>. У результаті проведеного дослідження виявлено низку проблем, що обмежують ефективний розвиток ринку електронних платежів в Україні, серед яких недосконалість нормативно-правової бази, що не повністю відповідає сучасним вимогам цифрової економіки та європейським стандартам у сфері фінансових технологій. Доведено, що низький рівень кібербезпеки є суттєвою загрозою для функціонування платіжних систем. Обґрунтовано, що фрагментація ринку електронних платежів, де існують численні платіжні системи, що працюють за різними стандартами, ускладнює їх інтеграцію та взаємодію, а також знижує рівень конкурентоспроможності. Акцентовано увагу на низькій інноваційності у розробці нових фінансових продуктів і платіжних інструментів. <strong>Наукова новизна </strong>полягає у комплексному дослідженні державного регулювання ринку електронних платежів в Україні з урахуванням законодавчих змін, міжнародних стандартів (PSD2/PSD3) та взаємодії ключових учасників ринку. Вперше системно оцінено прогалини у координації регуляторів і технологічному розвитку, а також запропоновано конкретні практичні заходи з визначенням відповідальних суб’єктів та очікуваних ефектів. <strong>Практична значимість</strong> <strong>статті</strong> полягає у розробці конкретних рекомендацій щодо вдосконалення механізмів державного регулювання ринку електронних платежів в Україні, що можуть бути використані органами державної влади для формування ефективної регуляторної політики, а також фінансовими установами для адаптації до сучасних вимог безпеки, інноваційності та прозорості платіжних послуг.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328523 ТРАНСПОРТНА ІНФРАСТРУКТУРА УКРАЇНИ В УМОВАХ ВІЙНИ: ВИКЛИКИ, ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ 2025-05-01T00:35:46+03:00 Олена Москвічова devenezia@nubip.edu.ua <p><strong>Мета</strong>. Оцінка транспортної системи України щодо здатності адаптуватися до кризових умов війни, а також виявлення можливостей її використання та модернізації для забезпечення національної та міжнародної логістики в повоєнний період. <strong>Методика</strong>. У роботі використовувалися такі методи наукового пізнання: метод аналізу й синтезу − для вивчення стану доріг, обсягу транзиту, втрат інфраструктури; порівняння − для зіставлення транспортної системи України і зарубіжних країн; індукція та дедукція − для формулювання загальних висновків на основі окремих спостережень; системний підхід − для розробки комплексних стратегій розвитку транспортної системи України в умовах війни та у повоєнний період; а також графічний метод − для візуалізації отриманих результатів. <strong>Результати</strong>. Визначено ключові виклики пов’язані із втратою авіаційних та морських шляхів. Обгрунтовано наявність проблеми перенавантаження на залізничній та автомобільній мережах. Доведено недостатній рівень швидкісної інфраструктури та виявлено шляхи розвʼязання даної проблеми. <strong>Наукова новизна</strong>. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному аналізі впливу війни на національну логістичну систему в контексті транзитної та експортної функції України, а також у визначенні стратегічних напрямів розвитку інфраструктури з урахуванням досвіду 2022–2024 років. <strong>Практична значимість. </strong>Практична значимість дослідження полягає в тому, що його результати можуть бути використані урядовими структурами щодо оптимізації транспортної стратегії України, інтеграції до європейських транспортних коридорів і відновлення логістичних ланцюгів у післявоєнний період.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/338459 РЕКЛАМНО-КОМУНІКАЦІЙНІ СТРАТЕГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ВНУТРІШНЬОГО ТУРИЗМУ 2025-09-02T13:23:59+03:00 Л. ДЯЧЕНКО lidiyabako@ukr.net <p><strong>Мета. </strong>Стаття присвячена розкриттю інструментів стимулювання розвитку внутрішнього туризму в Україні, зокрема через впровадження оновлених рекламно-комунікаційних стратегій. <strong>Методика. </strong>Методичною основою теми наукового дослідження є праці вітчизняних і зарубіжних авторів, а також інших наукових ресурсів. Для вирішення поставлених завдань обґрунтовано, які завдання необхідно вирішити, проаналізовано деякі статистичні матеріали, визначено, які результати можна буде досягнути, щоб стимулювати розвиток внутрішнього туризму. <strong>Результати. </strong>У роботі запропоновано розроблену автором «Схему взаємодії із споживачами туристичних послуг у контексті формування рекламно-комунікаційних стратегій підприємства», впровадження якої у практичну діяльність учасниками ринку туристичних послуг, сприятиме вищому рівню переконання споживачів придбати туристичні послуги. <strong>Наукова новизна. </strong>Особливою відмінністю рекламно-комунікаційних стратегій, які використовують учасники ринку туристичних послуг, є персоналізоване забезпечення освідомлення споживачів певних цільових сегментів про покупку, яку вони можуть здійснити. Постійне підвищення рівня освідомлення споживачів, що найкраще відповідатиме цілям конкретної аудиторії, дозволить краще стимулювати розвиток внутрішнього туризму. <br /><strong>Практична значимість.</strong> Впровадження у практичну діяльність підприємствами сфери туризму запропонованої авторами «Схеми взаємодії із споживачами туристичних послуг, у контексті формування рекламно-комунікаційних стратегій підприємства», забезпечить вищий рівень розвитку внутрішнього туризму. Це неодмінно приведе до збільшення обсягів продажу турів у більш довгостроковій перспективі, що забезпечить вищий рівень їх економічної ефективність, а також вищий рівень розвитку національної економіки</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/338489 ТРАНСФОРМАЦІЯ ПЕРСОНАЛЬНОГО ПОДАТКОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ 2025-09-03T10:04:01+03:00 В. РУДЕНКО v.rudenko@wunu.edu.ua <p><strong>Мета</strong>. Дослідження присвячене глибокому аналізу трансформації персонального податкового менеджменту в Україні під впливом воєнних умов. <strong>Методика</strong>. У роботі використовувалися такі методи наукового пізнання: метод аналізу й синтезу − для вивчення сутності персонального податкового менеджменту; порівняння − для зіставлення його особливостей у мирний і воєнний періоди; індукція та дедукція − для формулювання загальних висновків на основі окремих спостережень; системний підхід − для розробки комплексних стратегій персонального податкового менеджменту в умовах війни; а також графічний метод − для візуалізації отриманих результатів. <strong>Результати</strong>. У результаті дослідження обґрунтовано сучасний зміст персонального податкового менеджменту, виявлено його ключові тренди в умовах війни в Україні, проведено порівняльний аналіз особливостей персонального податкового менеджменту у мирний та воєнний періоди, а також розроблено специфічні стратегії, спрямовані на забезпечення фінансової безпеки платників податків і підтримку національної економіки в кризових умовах. <strong>Наукова новизна</strong>. Наукова новизна дослідження полягає в розробці авторського трактування поняття «персональний податковий менеджмент», яке відзначається комплексністю та інтеграційним підходом. На відміну від існуючих підходів, що здебільшого фокусуються на дотриманні податкового законодавства чи оптимізації податкового навантаження, запропоноване визначення розглядає персональний податковий менеджмент як системний процес планування, організації, контролю та оптимізації податкових зобов’язань фізичної особи. <strong>Практична значимість</strong>. Практична значимість дослідження полягає в тому, що його результати можуть бути використані фізичними особами для підвищення ефективності управління власними податковими зобов’язаннями в умовах воєнного часу. Розроблені стратегії персонального податкового менеджменту сприятимуть забезпеченню фінансової безпеки платників, оптимізації податкових платежів, мінімізації ризиків та підтримці економічної стабільності в Україні</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328511 ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ У СВІТОВИЙ РИНОК ЛОГІСТИЧНИХ ПОСЛУГ 2025-04-30T22:25:21+03:00 Алла Василівна Тарасюк tarasiuk29@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> В роботі досліджено особливості інтеграції української логістичної галузі у світовий ринок в умовах продовження військового стану, релокації підприємств, зміни логістичних маршрутів. <strong>Методика</strong>. В роботі використано порівняльний аналіз емпіричних даних; абстрактно-логічне узагальнення<strong>. Результати</strong>. У роботі вивчено проблеми інтеграції логістичної галузі України у світовий ринок. Проведено аналіз динаміки обсягів реалізованої продукції у логістичній галузі. Досліджено ключові напрямки модернізації логістичної галузі в Україні та можливості підвищення ефективності її функціювання. Встановлено, що перевагами широкої інтеграції логістичної галузі України у світовий ринок логістичних послуг є вигідне географічне положення України, значний потенціал логістичної галузі в Україні і добре розвинута інфраструктура. <strong>Наукова новизна</strong>. В процесі аналізу інтеграції України у світовий ринок логістичних послуг встановлено значний потенціал логістичної галузі і ринкові переваги за умови цифровізації технологій, які застосовуються в галузі. <strong>Практична значимість</strong>. Отримані результати дослідження можуть бути враховані при складанні державних програм розвитку логістичної галузі в Україні</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/329038 ПЕРСОНАЛІЗАЦІЯ ТОВАРІВ ЯК КЛЮЧОВИЙ ТРЕНД СУЧАСНОЇ ТОВАРНОЇ ПОЛІТИКИ 2025-05-08T00:07:27+03:00 Ірина Ангелко iryna.anhelko@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> <strong>Стаття присвячена </strong>дослідженню персоналізації товарів як інноваційного інструменту сучасної товарної політики підприємств, що сприяє підвищенню ефективності маркетингової діяльності в умовах динамічних змін ринкового середовища<strong>. </strong><strong>Методика. Для досягнення поставленої мети дослідження використано загальнонаукові та спеціальні методи пізнання. Зокрема, у роботі застосовано </strong>методи аналізу та синтезу, порівняльного аналізу, а також кейс-метод, що дозволяє вивчити практичні приклади впровадження персоналізації у товарну політику. <strong>Результати. </strong>У результаті дослідження було систематизовано основні форми персоналізації, інструменти її реалізації та вплив на поведінку споживачів і конкурентоспроможність підприємств. Акцентовано увагу на тому, що в умовах високої конкуренції та перенасичення ринку стандартними пропозиціями, персоналізація стає одним із найефективніших інструментів забезпечення довгострокової конкурентної переваги. Серед найбільш поширених інструментів реалізації персоналізації товарів виділено збір і аналіз даних про споживачів, CRM-системи, персоналізовані email-розсилки, масову кастомізацію продуктів, алгоритми рекомендацій, таргетинг і ретаргетинг, чат-боти з персоналізацією, AR/VR-технології для персоналізації. Зазначено, що персоналізація товарів супроводжується рядом обмежень та викликів, які можуть стримувати її ефективне впровадження в маркетингову практику підприємств. Серед ключових бар'єрів виокремлено високу вартість впровадження цифрових технологій, потребу в значних обсягах достовірних даних про споживачів, ризики порушення конфіденційності, а також складність забезпечення балансу між стандартизованим виробництвом і індивідуалізованими очікуваннями клієнтів. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна дослідження полягає в уточненні змісту персоналізації як інструменту сучасної товарної політики, її систематизації за формами та засобами реалізації, а також у визначенні переваг, обмежень та викликів персоналізації товарів у контексті її впливу на маркетингову ефективність суб’єктів підприємництва.<strong> Практична значимість.</strong> Практична значимість статті полягає в розробці структурованої системи інструментів персоналізації, яка може бути використана підприємствами для побудови клієнтоорієнтованої товарної політики та підвищення результативності маркетингових стратегій</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/338816 ТУРИЗМ ЯК СКЛАДОВА ЯКОСТІ ЖИТТЯ У КОНТЕКСТІ ЦИРКУЛЯРНОЇ ЕКОНОМІКИ 2025-09-08T12:30:52+03:00 Л. ДЯЧЕНКО lidiyabako@ukr.net О. КОВАЛЕНКО olexkovalenko@ukr.net Л. САДУЛА sadulalubov1954@gmail.com <p><strong>Мета. </strong>Стаття присвячена розкриттю складових якості життя у контексті циркулярної економіки та ролі туризму у цих процесах. <strong>Методика. </strong>Для вирішення поставлених завдань обґрунтовано потребу у забезпеченні вищого рівня доступу населення до отримання туристичних послуг, що сприятиме підвищенню якості життя у контексті циркулярної економіки. <strong>Результати. </strong>Для вирішення поставлених завдань досліджено наступне: складові якості життя; сутність циркулярної економіки та особливостей її розвитку в Україні; рейтинг якості життя в інших країнах світу, ролі туризму у підвищенні якості життя населення. На підставі отриманих результатів дослідження, авторами пропонується розробити додаткові державні програми, які сприятимуть досягненню вищого рівня доступу населення до туристичних послуг. Автори статті пропонують розробити державну програму «Компас якості життя в Україні- 2035», впровадження якої дозволить підвищити рівень доступу населення до отримання туристичних послуг, що неодмінно підвищить їх якість життя. <strong>Наукова новизна. </strong>Авторами статті пропонується визначити, яким категоріям населення, за якими критеріями, а також з яких фінансових джерел, може бути надано право отримати безкоштовний ваучер на придбання туристичних послуг за програмою «Компас якості життя в Україні - 2035». Важливим джерелом необхідних фінансових ресурсів, для реалізації запропонованої програми «Компас якості життя в Україні - 2035», варто вважати оновлений розвиток українського виробництва товарів і послуг, а також вищий рівень розвитку підприємництва в Україні. Запропонована авторами програма: «Компас якості життя в Україні - 2035», яку варто розробити на рівні держави, забезпечить вищий рівень якості соціального життя значній категорії населення, підвищить рівень їх задоволення роботою, дозволить покращити ментальне здоров’я людей, позитивно відобразиться на рівні їхніх доходів, а також розширить спектр соціальних послуг тощо. <strong>Практична значимість. </strong>Відповідно до запропонованої авторами державної програми: «Компас якості життя в Україні – 2035» та визначених критеріїв і умов доступу населення до цієї програми з безкоштовного отримання туристичних послуг, підвищиться якість життя в Україні, що краще відповідатиме їх інтелектуальному розвитку, а також розвитку соціально-технічних систем циркулярної економіки.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/338827 ВПЛИВ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ПІДПРИЄМНИЦЬКУ АКТИВНІСТЬ В УКРАЇНІ 2025-09-08T13:50:15+03:00 В. П. ПЕТРЕНКО petrenkovalentyna8@gmail.com <p><strong>Анотація. </strong>У статті розглянуто особливості впливу інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на стан підприємницької діяльності та динаміку підприємницької активності в Україні. Відображено звʼязок між загальним поширенням ІКТ, їх запровадженням до бізнес-діяльності, прибутковістю та конкурентоспроможністю підприємств. <strong>Мета полягає </strong>у визначенні кореляції між станом оволодіння населенням України новітніми цифровими технологіями, рівнем підприємницької активності та ефективності ведення бізнесу. <strong>Методика. </strong>Методологічною базою слугують актуальні положення сучасної світової та української економічної думки щодо напрямів стимулювання підприємницької діяльності та покращення дохідності підприємств через запровадження інформаційно-цифрових технологій. У процесі дослідження використовувались методи аналізу і синтезу, узагальнення, порівняння та систематизації, кореляційного і регресійного аналізу на основі застосування програмного інструментарію SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). <strong>Результати.</strong> Проведене дослідження дало змогу упорядкувати наукові підходи щодо позитивного впливу поширення цифрових технологій на стан підприємництва та, через застосування відповідного методичного інструментарію, з’ясувати його особливості в Україні. <strong>Наукова новизна</strong> статті полягає у застосуванні актуальних інструментів кількісного аналізу для визначення взаємозв’язку між станом оволодіння населенням новітніми цифровими технологіями, потенціалом розширення бізнесу, зростанням його дохідності та інноваційності. <strong>Практичне значення</strong> дослідження полягає у визначенні ключових цифрових технологічних чинників стимулювання підприємницької активності, які можуть бути використані підприємцями, державними інституціями та іншими організаціями для у контексті повоєнного відновлення економіки України.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/339101 ПРОБЛЕМИ ТА НАПРЯМКИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ 2025-09-12T06:56:27+03:00 Ю. ЯРОВА yarovaya.yuliana@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> Стаття присвячена дослідженню актуальних проблем функціонування фінансової системи України, виявлення основних причин її нестабільності, а також обґрунтування практичних напрямків та механізмів її вдосконалення для забезпечення сталого економічного розвитку держави. <strong>Методика</strong>. Дослідження проводилося з використанням таких методів дослідження, як метод наукових абстракцій, метод порівняння та економічного аналізу і синтезу. <strong>Результати. </strong>Проведене дослідження дозволило встановити, що фінансова система України перебуває під тиском низки негативних факторів. Розглянуто та проаналізовано моделі світових фінансових систем та запропоновано основні напрями вдосконалення фінансової системи. <strong>Наукова новизна </strong>дослідження полягає у комплексному підході до аналізу та оцінювання фінансової системи України. У процесі дослідження було: визначено основні структурні елементи фінансової системи та їх взаємозв’язки; проведено порівняльний аналіз моделей світових фінансових систем з метою виявлення найбільш ефективних підходів до організації фінансових відносин; сформульовано та обґрунтовано основні напрями вдосконалення фінансової системи України з урахуванням сучасних глобалізаційних викликів та досвіду розвинених країн. <strong>Практична значимість.</strong> Результати та висновки дослідження можуть бути впроваджені в освітню практику закладів вищої освіти під час підготовки фахівців фінансово-економічного профілю.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/339332 ВИКОРИСТАННЯ ФІНАНСОВОГО КОНСАЛТИНГУ У МЕХАНІЗМІ УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІЧНОЮ БЕЗПЕКОЮ ПІДПРИЄМСТВА У ПРОЦЕСІ ЙОГО РОЗВИТКУ ПІД ВПЛИВОМ ЦИФРОВІЗАЦІЇ 2025-09-15T17:41:24+03:00 Н. ЗАЧОСОВА natazachosova@gmail.com А. ШЕВЧЕНКО ann.shevchenko@chdtu.edu.ua <p><strong>Метою </strong>дослідження стала є конкретизація можливостей використання фінансового консалтингу у механізмі управління економічною безпекою підприємства у процесі його розвитку під впливом цифровізації. <strong>Методика. </strong>У процесі дослідження було використано такі методи, як контент-аналіз наукових джерел і літератури, узагальнення, систематизація та доповнення напрацювань вітчизняних і зарубіжних вчених у площині можливостей використання фінансового консалтингу для забезпечення економічної безпеки процесу управління розвитком підприємства. Використано графічний метод візуалізації окремих положень, припущень і висновків, отриманих у процесі дослідження. <strong>Результати. </strong>Встановлено, що фінансовий консалтинг при використанні у процесі безпеко орієнтованого управління розвитком підприємства здатний автоматизувати процедуру оцінювання фінансових ризиків його діяльності та спрогнозувати вплив тих із них, які можуть виникнути у процесі його розвитку; стабілізувати фінансовий стан підприємства шляхом раціонального використання фінансових ресурсів, як власних, так і залучених від фінансових установ і клієнтів, підвищити рівень інформаційної транспарентності бізнесу, зокрема, щодо мотивів прийняття фінансових рішень. До проблем функціонування механізму управління економічною безпекою під час стратегування розвитку підприємства в умовах цифровізації віднесено: низький рівень цифрової грамотності персоналу підприємства, нездатність ідентифікувати та відстежувати цифрові ризики, необхідність захисту цифрового середовища реалізації бізнес-процесів, що відволікає від традиційних загроз, надмірну амбітність топ-менеджменту при визначенні цілей розвитку, без врахування потенційних загроз, відсутність фахівців для забезпечення цифрової безпеки, зростання залежності функціонування від цифрової екосистеми. <strong>Наукова новизна. </strong>Доведено доцільність використання послуг фінансового консалтингу для підвищення ефективності функціонування механізму управління економічною безпекою підприємств з метою захисту їх економічного та кадрового потенціалів, необхідних для сталого розвитку під впливом ризиків цифровізації. Виявлено та узагальнено проблеми функціонування механізму управління економічною безпекою під час стратегування розвитку підприємства в умовах цифровізації. Окреслено можливості використання фінансового консалтингу у процесах формування та функціонування механізму управління економічною безпекою підприємства.<strong> Практична значимість.</strong> Представлені у дослідженні пропозиції можуть слугувати основою для розробки безпеко орієнтованих стратегій розвитку підприємств в Україні.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/338862 ІННОВАЦІЙНІ ІНСТРУМЕНТИ МЕНЕДЖМЕНТУ ГОТЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА 2025-09-09T07:17:39+03:00 Г. ІЛЬНИЦЬКА-ГИКАВЧУК halyna.y.ilnytska-hykavchuk@lpnu.ua <p><strong>Мета.</strong> Визначення сутності механізму управління інноваційною діяльністю готельного підприємства, висвітлення сучасних інноваційних технологій, які можуть бути використані для вдосконалення управління готельним підприємством. <strong>Методика.</strong> У дослідженні використано такі методи: теоретичного узагальнення, аналізу та синтезу, системного підходу, логічний метод. <strong>Результати.</strong> У статті встановлено, що для виживання підприємств в сучасних кризових умовах необхідно сформувати ефективний організаційно-економічний механізм управління діяльністю, який включає структуру управління, цілі та завдання, принципи управління, забезпечення, методи управління, інструменти та важелі впливу. Визначено принципи, на яких має базуватися управління готельним підприємством в сучасних умовах. Висвітлено переваги впровадження інноваційних інструментів. Розкрито основні інструменти автоматизації та цифровізації готельного бізнесу, їх переваги та можливості. <strong>Наукова новизна. </strong>Визначено складові організаційно-економічного механізму управління інноваційною діяльністю та проведено аналіз інноваційних інструментів менеджменту готельного підприємства.<strong> Практична значимість. </strong>Результати та висновки дослідження можуть бути використані для розробки ефективного механізму впровадження інноваційних інструментів менеджменту готельного підприємства.</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/339100 ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМ БІЗНЕС-АНАЛІТИКИ В СТРАТЕГІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ПІДПРИЄМСТВОМ 2025-09-12T06:16:08+03:00 О. ГОНЧАРУК oleg19890204@gmail.com Т. ЛАНДЯК taras.landiak@gmail.com Л. МЕЛЬНИК liliana.mel0512@gmail.com <p><strong>Мета.</strong> У статті поглиблено теоретико-методичні засади в контексті формування систем бізнес-аналітики в стратегічному управлінні та розроблено практичні рекомендації щодо їх ефективного використання на українських підприємствах з метою забезпечення сталого розвитку.<strong> Методика. </strong>Розвиток теоретико-методичного підходу до дослідження систем бізнес-аналітики в стратегічному управлінні підприємством ґрунтується на системному аналізі взаємозв’язків між економічними, соціальними та технологічними аспектами функціонування підприємства, що дає змогу враховувати багатовимірність сучасних викликів. У дослідженні використано діалектичні методи пізнання та загальнонаукові методи і принципи комплексного дослідження: морфологічний аналіз, індукція та дедукція, аналіз і синтез, спостереження, порівняння, опис, узагальнення, наукова абстракція, а також компетентнісний та синергічний підходи. <strong>Результати.</strong> Дано авторську інтерпретацію термінів «бізнес-аналіз» та «бізнес-аналітика», здійснено порівняння цих сфер з іншими аналітичними технологіями. Виявлено переваги бізнес-аналітики, обґрунтовано її значущість у сучасних умовах для забезпечення гнучкості системи стратегічного управління підприємством та підвищення його інноваційної активності. Загалом складність внутрішніх бізнес-процесів підприємства змушує розглядати бізнес-аналітику як систему комплексного та безперервного моніторингу, оцінки та діагностики бізнес-функцій, а також як систему впровадження змін за допомогою бізнес-аналітики для вирішення проблем та використання існуючих можливостей з метою забезпечення виживання та розвитку бізнесу. Сформульовано висновок про актуальність бізнес-аналітики в сучасних реаліях економіки, що орієнтована на інтереси не лише підприємства, а й стейкхолдерів та суспільства загалом.<strong> Наукова новизна</strong>. Обґрунтовано концептуальний підхід до використання бізнес-аналітики на підприємствах. Описано основні елементи бізнес-аналітики, вказано на сферу їх застосування та визначено їх переваги і недоліки. Запропоновано підхід до розмежування сфери застосування ключових понять, що відносяться до суміжних, але різних областей аналітичних технологій.<strong> Практична значимість одержаних результатів</strong>. Використання методів бізнес-аналітики дає змогу приймати обґрунтовані рішення на основі детального аналізу даних. Це сприяє покращенню гнучкості організаційної структури, оптимізації бізнес-процесів та адаптації до змін у зовнішньому середовищі. Такий підхід є необхідним для забезпечення високої конкурентоспроможності та інноваційної активності підприємств у сучасних економічних умовах</p> 2025-10-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT