REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/ <p><strong>Рік заснування: </strong>2010</p> <p><strong>Галузь та проблематика: </strong> У статтях висвітлено результати наукових досліджень з економічних питань розвитку та реформування соціально-економічних систем, підвищення їх конкурентоспроможності; теоретико-методичні підходи щодо оптимізації управлінських процесів та виробничо-господарської діяльності підприємств; наукові підходи щодо розробки та удосконалення методів і моделей управління в різних сферах діяльності.</p> <p><strong>Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 17.03.2020 № 409 - Видання включено до Переліку наукових фахових видань України категорія «Б» №10. </strong>Галузь науки - економічна</p> <p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію: </strong>серія КВ № 23782-13622ПР від 14.02.2019 р.</p> <p><strong> Періодичність: </strong>2 рази на рік</p> <p><strong>Мова видання: </strong>українська, англійська</p> <p><strong>Головний редактор: </strong>ГОЛОВКОВА Людмила, доктор економічних наук, професор</p> <p><strong>Заступник головного редактора: </strong>БОБИЛЬ Володимир, доктор економічних наук, професор</p> <p><strong>Відповідальний секретар: </strong>ДОБРИК Лілія, кандидат економічних наук, доцент</p> <p><strong>Адреса редакції: </strong>вул. Лазаряна, 2, кім. 253, Дніпро, Україна, 49010</p> <p><strong>Тел.: </strong>+380961567616</p> <p><strong>E-mail: </strong><a href="mailto: remt.diit@gmail.com">remt.diit@gmail.com</a>,</p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span lang="UK" style="mso-ansi-language: UK;"> </span></p> uk-UA Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: 1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. 2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. 3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access). g.liudmila22@gmail.com (Liudmila Golovkova) remt.diit@gmail.com (Liliia Dobryk) пн, 19 тра 2025 12:45:47 +0300 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УПРАВЛІННІ ЗЕМЕЛЬНИМИ РЕСУРСАМИ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327794 <p>Мета. Метою роботи є визначення потенціалу використання якісних відомостей про земельні ресурси, що зберігаються у відповідних базах даних відповідних геоінформаційних систем, як в агрегованому, так і в вибірковому вигляді, для підвищення ефективності використання земель, оцінки їх стану та впровадження заходів з охорони. Методи. Використано загальні і спеціальні методи: абстрактно-логічний метод – для чіткого визначення цілей та завдань дослідження; діалектика наукового пізнання – для розгляду сутності цифрових технологій в управлінні земельними ресурсами; метод синтезу – для виявлення взаємозв’язків між суб’єктами земельних відносин в умовах цифровізації; табличний метод – для наочного відображення результатів дослідження; реферативний метод – для формулювання висновків і рекомендацій дослідження. Результати. У статті констатовано, що для покращення ефективності використання земель та збільшення можливостей посилення заходів охорони земельних ресурсів необхідно забезпечити постійний доступ до актуальної, повної й достовірної інформації про об’єкти управління (земельні ресурси) в умовах складних соціо-еколого-економічних систем, шляхом створення баз даних земельної інформації. Доведено, що важливість застосування якісних відомостей про земельні ресурси, як у комплексі, так і вибірково, а також всіх аспектів, пов’язаних з ними, полягає в тому, що ці дані, які зберігаються в базах геоінформаційних систем, необхідні для підвищення ефективності використання земель, оцінки їхнього стану та реалізації охоронних заходів. Наукова новизна. Основні результати даної наукової роботи зведено до наступного: описано модель єдиного інформаційного простору, що містить дані про земельні ресурси, розділені на відповідні підсистеми та рівні; наведено пропозиції щодо створення баз даних про земельні ресурси з урахуванням їх видів і змістовного наповнення; обґрунтовано значення точної інформації для ефективного управління земельними ресурсами шляхом аналізу втрат, спричинених неякісними даними про земельні ресурси, що слугуватиме основою для ефективного моніторингу, оцінки стану та реалізації охоронних заходів щодо земельних ресурсів в умовах складних соціо-еколого-економічних систем. Практична значимість одержаних результатів. Надані рекомендації авторів можна використовувати для впровадження цифрових технологій у практику управління земельними ресурсами. Це дасть можливість агровиробникам аналізувати великі масиви даних та відслідковувати стан земельних ресурсів і обґрунтованість їх використання на різних рівнях влади, що сприятиме прозорості ринку землі. Створення сприятливих умов для життя суспільства, зниження соціальної напруженості, підвищення довіри до держави, економічне зростання та збільшення доходів мають сприяти гармонізації інтересів держави, бізнесу та населення.</p> І. А. ЯСІНЕЦЬКА, Т. М. КУШНІРУК, В. В. ГРИБ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327794 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ЕКОНОМІЧНІ І СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЦИФРОВОГО РОЗВИТКУ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327974 <p>Мета. Дослідити особливості та узагальнити можливі соціально-економічні наслідки цифрового розвитку. Методика. В процесі дослідження використаний комплекс загальнонаукових методів дослідження, зокрема спостереження, диалектичного взаємовз’язку в системі процесів цифровізації виробництва і суспільних відносин, абстрагування і конкретизації; системного аналізу. Результати. Узагальнено особливості сучасного етапу цифровізації економічних і соціальних процесів, форми організації цифрового простору, вісвітлено варіанти зайнятості робочої сили, яка вивілняється під впливом впровадження цифрових технологій, перспективи соціальних змін Наукова новизна. Узагальнено ообливості прискоренного впроваждення технологій штучного інтелекту, визначено передові способи організації та стандартизації онлайн-процесів, виявлено соціально-економічні особливості організації ринку праці за умов вивільнення робочої сили, доведено необхідність адаптації суспільно-економічних відносин до вимог цифрового розвитку. Доведено ускладнення проблем управління в умовах цифровізації гібридизацією форм технічного та соціального регулювання зворотних зв'язків, оскільки розглядається з двох позицій: концепції «розумного регулювання», орієнтованої на цифровий контроль, та концепції «розумного управління», що відрізняється соціальною орієнтацією. Практична значимість. Надано рекомендації щодо використання переваг цифрових платформ у забезпеченні протікання економічних процесів і активізації соціальних змін, виділено напрямки орієнтації стратегії розвитку сучасного бізнесу на безперервну інтелектуалізацію виробництва, рекомендовано розвивати платформенну зайнятість як провідний напрямок розвитку ринку праці.</p> Л.О. УКРАЇНСЬКА, Н.І. ШИФРІНА Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327974 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ЕЛЕКТРОННИЙ ДОКУМЕНТООБІГ ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНИМИ ПРОЦЕСАМИ В КОМПАНІЇ https://pte.ust.edu.ua/article/view/317890 <p>Метою статті є аналіз особливостей впровадження електронного документообігу в компаніях, визначено його роль у вдосконаленні інформаційних процесів. У сучасному світі, з розвитком інформаційних технологій, електронний документообіг стає важливим елементом функціонування компаній, який охоплює всі етапи життєвого циклу документів від їхнього створення до зберігання та архівування. Проте, попри інтенсивне впровадження електронного документообігу, існують численні проблеми, пов’язані з його оптимізацією. Методика. У рамках дослідження використано такі методи, як: системний аналіз, що дозволив оцінити місце документообігу в загальній структурі управління інформацією; емпіричні дослідження, які ґрунтуються на аналізі сучасних інструментів електронного документообігу та технологічних процесів компанії, даних щодо швидкості та якості обробки документів у компаніях. Результати. У статті досліджено електронний документообіг як ключовий інструмент оптимізації управління інформаційними процесами в сучасних компаніях. З огляду на зростаючі вимоги до швидкості, прозорості та безпеки обміну інформацією, впровадження електронного документообігу стає необхідною умовою для підвищення ефективності роботи компаній. За результатами виконаного аналізу визначено проблеми, як то: захист безпеки, інтеграції з іншими інформаційними системами, стандартизації та правового регулювання. Розв’язання цих питань дозволить підвищити ефективність роботи з документами, удосконалити захист від несанкціонованого доступу та фальсифікації документів, а також забезпечить більш чіткий контроль за рухом документів і швидкістю їхньої обробки. Наукова новизна. У статті обґрунтовано доцільність впровадження прогресивних та безпечних електронних підписів, таких як біометричні або багаторівневі підписи, створення чітких автоматизованих маршрутів затвердження документів тощо. Також, автором запропоновано алгоритм оптимального електронного документообігу, який дозволить ефективно організувати документообіг, мінімізуючи помилки, затримки та витрати часу на управління документами, забезпечити повний контроль за рухом документів і прозорість процесів;підвищити безпеку інформації за допомогою використаного шифрування та електронного підпису, що підвищує загальну ефективність роботи компанії. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані у практиці менеджерів, керівників ІТ-відділів та адміністраторів систем документообігу з метою підвищення ефективності управління компанією через цифровізацію основних процесів.</p> Денис Тарасенко Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/317890 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 РОЛЬ DIGITAL MARKETING У ПРОСУВАННІ ФІНАНСОВИХ ІННОВАЦІЙ НА ФІНАНСОВОМУ РИНКУ https://pte.ust.edu.ua/article/view/317773 <p>Метою дослідження є визначення сучасних тенденцій розвитку фінансових технологій та впровадження інноваційних продуктів у розвиток фінансового ринку. Окрема увага зосереджена на використанні інструментів інноваційного маркетингу в впровадженні інноваційних технологій у фінансову сферу. Сьогодні проблема цифрової трансформації актуальна як ніколи. За останні роки у фінансовій індустрії спостерігалось кілька тенденцій цифрової трансформації, що дозволило модернізувати ринок фінансових послуг. Завдяки цифровій трансформації фінансів відбулися значні зміни в управлінні інвестиціями. Хоча технологічні інновації у фінансах не є чимось новим, інвестиції в нові технології суттєво зросли за останні роки, а темпи інновацій експоненціальні. Методика. Під час дослідження впливу інструментів Digital маркетингу на фінансові інновації фінансового ринку було застосовано такі методи дослідження, як: теоретичні, з метою систематизації та узагальнення існуючих наукових підходів до впровадження цифрових технологій на фінансовому ринку; емпіричні методи, прогнозування, щодо перспектив впровадження інноваційних інструментів маркетингу на фінансовому ринку. Особливу увагу приділено використанню інноваційних маркетингових інструментів при впровадженні інноваційних технологій у фінансовий сектор. Результати. Досліджено нові системи та платформи, які покращують персоналізоване обслуговування та підвищують лояльність клієнтів. Використання цифрових технологій, таких як штучний інтелект, блокчейн і хмарні обчислення, скорочує час і вартість фінансових операцій. Автоматизація процесів, також, зменшує людські помилки та підвищує ефективність. Це допомагає легко інтегрувати та обмінюватися даними між системами, одночасно підвищуючи ефективність роботи. Цифрова трансформація допомагає фінансовим установам перейти від застарілих додатків до зручної централізованої системи. Разом з тим, значної актуальності набирають процеси поєднання цифрового маркетингу та фінансової індустрії. Оскільки фінансові установи адаптуються до цифрової ери, а інноваційні маркетингові рішення стають ключовими інструментами для досягнення та підтримки фінансового успіху. Фінтех маркетинг об’єднує брендинг, створення контенту, маркетинг у соціальних мережах і мобільну рекламу, що дозволяє швидко реагувати на пропозиції конкурентів та запити учасників фінансового ринку. Наукова новизна. За результатами дослідження обґрунтовано перспективи та напрями розвитку фінансових інновацій та ефективність використання маркетингових інструментів в управлінні фінансовим ринком. Практична значимість. Digital marketing дозволяє ефективно інформувати потенційних клієнтів про нові фінансові продукти, що сприяє швидшому прийняттю інновацій широкою аудиторією, а завдяки використанню великих даних та алгоритмів машинного навчання цифровий маркетинг дозволяє точно налаштовувати комунікації з цільовими сегментами ринку, цифрові канали дозволяють постійно відстежувати реакцію ринку на інновації, швидко вносити зміни у стратегію просування і покращувати взаємодію з користувачами.</p> Олена Сукач, Леся Сарана, Сергій Савченко Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/317773 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ЕФЕКТИВНІСТЬ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМИ РЕСУРСАМИ В УМОВАХ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ https://pte.ust.edu.ua/article/view/328016 <p>Мета. Дослідження впливу цифрових технологій на ефективність управління людськими ресурсами та розробка стратегій для підвищення продуктивності праці, запропонувати системний підхід до адаптації персоналу та забезпечення сталого розвитку компаній у цифрову епоху. Методика. Для оцінки ефективності впровадження цифрових технологій у HR-процеси було використано методи порівняльного аналізу показників продуктивності, часу на рекрутинг та витрат на управління персоналом до і після впровадження технологій. Крім того, проведено метод аналізу кейсів компаній, що використовують штучний інтелект, аналітику великих даних та хмарні рішення у своїх HR-стратегіях. Результати. Сформовано ключові виклики, з якими стикаються компанії під час впровадження цифрових рішень, такі як питання кібербезпеки, адаптація співробітників до нових технологій та етичні аспекти використання штучного інтелекту. Розроблено стратегії, щодо підвищення ефективності HRM у цифровій епосі. Наукова новизна Результатами наукового дослідження є запропоновані нові підходи до інтеграції штучного інтелекту, аналітики великих даних та хмарних рішень у HR-практики, сформовані ключові виклики та можливості їх застосування. Систематизовано сучасні дослідження щодо етичних аспектів використання AI в HRM, а також розроблено стратегії, які допоможуть підвищити ефективності HRM у час цифрових технологій та стратегії для гармонійної інтеграції технологій у систему управління людськими ресурсами. Практична значимість дослідження полягає у розробці рекомендацій для компаній щодо підвищення ефективності управління людськими ресурсами за допомогою цифрових технологій. Результати дослідження можуть бути використані HR-менеджерами та керівниками організацій для оптимізації процесів рекрутингу, управління продуктивністю та розвитку персоналу. Запропоновані стратегії можуть сприяти зниженню витрат на HR-процеси, підвищенню залученості співробітників та зменшенню плинності кадрів, що є актуальним для компаній у сучасних умовах цифровізації.</p> Д. СИНЄВИД Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328016 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ДОСЛІДЖЕННЯ АНАЛІЗУ І ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИХ РЕАЛІЙ https://pte.ust.edu.ua/article/view/328040 <p>Мета. У статті обґрунтовано теоретико-методологічні основи аналізу та оцінки ефективності діяльності підприємств в умовах інформаційно-цифрових реалій. Методика. Розвиток теоретико-методологічного підходу до дослідження ефективності діяльності підприємства ґрунтується на системному аналізі взаємозв’язків між економічними, соціальними, технологічними та екологічними аспектами функціонування підприємства, що дає змогу враховувати багатовимірність сучасних викликів і забезпечувати комплексність оцінки. У дослідженні використано спеціальні та загальні методи: синергічний і морфологічний аналіз, дедукцію, індукцію, узагальнення, наукову абстракцію, діалектичний підхід, а також компетентнісний та синергічний підходи. Результати. Створено наукову позицію щодо економічної ефективності діяльності підприємства як основи забезпечення його економічної стійкості. Здійснено аналіз сутності економічної ефективності, факторів і механізмів її формування. Показано, що ефективність діяльності підприємства, на відміну від технічних підходів, повинна розглядатися в контексті комплексного використання ресурсів, мінімізації витрат для досягнення максимального ефекту. Наукова новизна. Розвинуто методологічне підґрунтя економічної ефективності діяльності підприємства. Обґрунтовано концептуальний підхід до застосування оцінки ефективності для забезпечення економічної стійкості підприємств. Запропоновано методику дослідження економічної ефективності, що ґрунтується на аналізі показників використання трудових та матеріальних ресурсів, а також оцінці прибутковості, рентабельності підприємства та інших ключових економічних показників. Практична значимість. Результати дослідження можна використати для поліпшення економічної ефективності діяльності підприємства, що проявлятиметься у максимізації вартості, розширенні ринків збуту продукції, робіт чи послуг і зміцненні конкурентних позицій суб’єктів господарювання, а також у збільшенні валового національного продукту країни загалом.</p> Р.П. ШЕРСТЮК, А.В. КОЗЛОВСЬКИЙ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328040 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ДІДЖИТАЛ - МЕНЕДЖМЕНТ ЯК ІНСТРУМЕНТАРІЙ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВА https://pte.ust.edu.ua/article/view/328092 <p>Мета. Визначити інструменти діджитал - менеджменту, які потрібно використовувати для антикризового управління бізнесом. Проаналізувати стан цифрових технологій на вітчизняних підприємствах та обґрунтувати переваги цифровізації для бізнесу. Надати пропозиції щодо впровадження цифрових технологій на залізничному транспорті України в умовах кризи. Методика. Для досягнення поставленої мети застосовані методи аналогій, моделювання, порівняльного аналізу, системний аналіз. Результати. Розглянуто фактори, що впливають на процес цифровізації бізнесу в Україні. Виконано аналіз впливу цифровізації на формати зайнятості населення до 2030 року. Надано пропозиції щодо модернізації інфраструктури пасажирських перевезень залізниці в умовах кризи, для підвищення ефективності проєктного менеджменту залізничного транспорту в Україні. Наукова новизна. Обґрунтовано, що цифровізація – це тренд менеджменту, що змінює реалії управління компаніями та виводить їх на новий рівень. З’ясовано, що через швидке впровадження цифровізації, формати зайнятості будуть змінюватися, затребувані формати: віддалена робота, часткова зайнятість, проєктна робота, фріланс. Запропоновано удосконалити процес управління модернізацією інфраструктури пасажирських перевезень залізниці в умовах кризи за рахунок формування цифрової платформи, що забезпечить суспільну підтримку процесів реалізації проєктів модернізації й оптимізацію проєктного менеджменту за рахунок впровадження інформаційно-комунікаційних інструментів<br />Практична значимість. Використання інструментів діджитал - менеджменту, особливо цифрових платформ, допоможе створити більш привабливі умови для розвитку бізнесу в умовах кризи. Розроблена модель управління модернізацією інфраструктури залізничних пасажирських перевезень на основі цифрових технологій, яка спрямована на забезпечення підтримки реалізації проєктів модернізації, буде сприяти підвищенню якості управлінських рішень та прискоренню процесів їх реалізації.</p> Т. Ю. ЧАРКІНА, Л. В. МАРЦЕНЮК, В.О. ЗАДОЯ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328092 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ В УПРАВЛІННІ НАУКОВИМИ ПРОЄКТАМИ https://pte.ust.edu.ua/article/view/328104 <p>Мета. Сформулювати адаптовану структуру планування та управління науковими проєктами з використанням гнучких методологій, враховуючи високу складність дослідницьких даних і міждисциплінарний характер сучасних досліджень, обґрунтувати функціональні зв’язки між цифровими інструментами управління, системами обробки даних та платформами наукової співпраці для забезпечення цілісного підходу до реалізації проєктів. Методика. Проведено теоретичний аналіз наукових публікацій і практичних кейсів із цифрової трансформації, а також використано системний підхід для розроблення рекомендацій щодо впровадження діджитал-інструментів. Використано порівняльний аналіз альтернативних рішень, метод аналогій і узагальнень для формулювання висновків. Результати. Визначено, що впровадження спеціалізованих програмних систем та автоматизованої обробки даних сприяє підвищенню прозорості й оперативності проєктів. Хмарні та колаборативні платформи дають змогу оптимізувати дистанційну співпрацю, забезпечити безпеку даних і прискорити прийняття рішень у багатосторонніх дослідженнях. Наукова новизна. Уточнено особливості застосування гнучких методологій в управлінні науковими проєктами. Запропоновано адаптовану структуру планування з урахуванням змінності експериментального процесу та високої складності даних. Обґрунтовано функціональні зв’язки між компонентами системи та визначено умови її ефективного застосування в межах міждисциплінарних досліджень. Практична значущість. Застосування комплексного цифрового підходу дає змогу ефективно координувати великі міждисциплінарні проєкти, знижує ризики неточностей, спрощує доступ до результатів і прискорює формування висновків. Застосування викладених засад надає змогу науковим установам і грантовим організаціям більш ефективно керувати проєктами в умовах швидких змін і обмежених ресурсів.</p> В. О. ЗАДОЯ, Т. Ю. ЧАРКІНА, Д. С. КОРОЛЬОВ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328104 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ СУБ’ЄКТНОГО ПІДХОДУ ДО РОЗУМІННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ЕТИКИ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327785 <p>Мета. У статті з’ясовано сутність та зміст маркетингової етики в контексті її дослідження з позицій суб’єктного підходу; виявлено основні напрямків етичної поведінки у контексті взаємодії одного суб’єкта ринку з іншими суб’єктами ринку. Методика. Для досягнення мети у статті використано загальнонаукові та спеціальні методи наукового дослідження - метод наукової абстракції для визначення змісту суб’єктного підходу, індукції та дедукції для визначення ключових агентів взаємодії в межах дослідження сутності та змісту маркетингової етики з позицій суб’єктного підходу, синтезу та аналізу для визначення основних напрямків формування етичної/неетичної поведінки у межах взаємодії між ключовими учасниками ринкових відносин. Результати. Розглянуто маркетингову етику з точки зору оцінки етичності взаємовідносин та поведінки основних акторів маркетингових взаємодій: споживачів, посередників, постачальників ресурсів, виробників та продавців. З’ясовано сутність та ключові напрями реалізації споживчої етики, етики продавця, посередницької етики, етики постачання та етики виробника. Визначено суб’єктивність трактування норм етики споживання для кожного суспільства, виходячи з усталених для нього норм, традицій та звичаїв, сформованих історично та неврегульованих законодавчо. Сформульовано універсальні принципи етичного споживання, характерні для різних суспільств та актуальні за будь-яких обставин, рівня економічного розвитку, структури суспільних відносин та ментальності. Обґрунтовано доцільність подальшого розгляду етики виробника з позицій інструментального та функціонального підходів. Наукова новизна. Здійснено теоретико-методологічне обґрунтування суб’єктного підходу до тлумачення маркетингової етики у контексті взаємодії суб’єкта ринку з іншими ринковими суб’єктами. Практична значимість. Отримані результати дослідження придатні до застосування у процесі побудови взаємовигідних довготривалих відносин для підприємства та організацій різних галузей промисловості, різних форм власності, розмірів та масштабів діяльності.</p> Т.М. КУШНІР Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327785 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ПЕРСОНАЛІЗАЦІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ ТА ПРОФЕСІЙНОГО ЕТИКЕТУ ЯК ОСНОВА УСПІШНОГО КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ В СФЕРІ ГОСТИННОСТІ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327788 <p>Мета статті полягає у дослідженні взаємозв’язку між персоналізацією обслуговування та професійним етикетом як основою успішного клієнтоорієнтованого підходу в індустрії гостинності. Завдання статті включають аналіз сучасних тенденцій персоналізації обслуговування, вивчення ролі професійного етикету у формуванні клієнтського досвіду, а також оцінку впливу технологічних інновацій на ці процеси. Методика дослідження включає аналіз теоретичних джерел та сучасних практик персоналізації обслуговування в галузі гостинності, а також використання результатів емпіричних досліджень для оцінки ефективності цих процесів. Основні результати статті показують, що інтеграція персоналізації обслуговування та етики є ключовим фактором для підвищення рівня конкурентоспроможності туристичних підприємств. Зокрема, персоналізовані послуги допомагають підвищити емоційний комфорт клієнтів, що веде до зростання лояльності та задоволення, а також оптимізації взаємодії між персоналом і гостями. У статті розглянуто основні тенденції персоналізації обслуговування, акцентуючи увагу на ролі професійного етикету у формуванні клієнтського досвіду. Персоналізація, доповнена професійним етикетом, стає не лише інструментом підвищення задоволеності клієнтів, але й засобом формування довгострокових взаємовідносин, що сприяє створенню лояльної клієнтської бази. Водночас у сучасному динамічному середовищі зростає значення технологічних рішень, які забезпечують ефективну інтеграцію цих підходів у бізнес-процеси підприємств сфери гостинності. Професійний етикет, як основа якісної комунікації, відіграє важливу роль у створенні позитивного досвіду клієнтів. Його значення особливо актуальне у контексті міжкультурної комунікації, яка стає важливим аспектом діяльності глобалізованих підприємств гостинності. Досліджено вплив сучасних технологій на покращення персоналізованих послуг. Також визначено принципи та підходи до інтеграції персоналізації та етики в стратегії обслуговування, що сприяють підвищенню конкурентоспроможності туристичних підприємств. Наукова новизна роботи полягає у визначенні основних принципів і підходів до інтеграції персоналізації та етики в стратегії обслуговування, що створює основи для формування конкурентних переваг у сфері гостинності. Практична значимість статті полягає в розробці рекомендацій для ефективного застосування персоналізованих послуг, що дозволяють туристичним підприємствам підвищити якість обслуговування та забезпечити емоційний комфорт клієнтів, що є основою успішного розвитку бізнесу в умовах сучасної конкуренції.</p> О. РОЇК, О. НЕДЗВЕЦЬКА Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327788 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 РОЛЬ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ У СТАНОВЛЕННІ ЦИРКУЛЯРНОЇ ЕКОНОМІКИ В УКРАЇНІ https://pte.ust.edu.ua/article/view/326604 <p><strong>Мета</strong>. Стаття присвячена аналізу впровадження циркулярної економіки у вітчизняну практику господарювання із виокремленням ролі держави, бізнесу та органів публічного управління в цьому процесі. Вивчено основні функції публічного управління в сучасних умовах. <strong>Методика</strong>. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові методи: дедукції, аналізу, синтезу, порівняння, групування, контент-аналізу, комплексної оцінки, для представлення результатів використано графічний, схематичний та табличний методи. <strong>Результати.</strong> Окреслено взаємодію соціально-технічних систем під впливом циркулярної економіки, виявлено, що вона функціонує на базі взаємодії основних систем: фінансової, техніко-технологічної, включає інфраструктуру, охоплює сфери управління різного рівня та суспільство взагалі; проаналізовано потенціал для переходу до циркулярної економіки, відмічено, що поточний потенціал знаходиться на рівні «низький» та «середній» що у більшості випадків зумовлено військовими діями; проаналізовано вітчизняну нормативно-правову базу, яка визначає правила гри для усіх учасників економічного процесу, відмічено, що основні кроки у напряму впровадження циркуляної економіки вже зроблені, проте перехід знаходиться на початковій стадії, тож є потреба у подальших розробках правового поля; наведено ключові аспекти публічного управління спрямовані на впровадження циркулярної економіки; висвітлено концепти впровадження циркулярної економіки; наведено приклади програм кредитування окремих проектів циркулярної економіки у різних країнах; відмічено, що у контексті України, публічне управління відіграє ключову роль у впровадженні та розвитку циркулярної економіки, оскільки уряд може забезпечити створення відповідної нормативно-правової бази, стимулювати економічні механізми, а також здійснювати моніторинг та оцінку ефективності таких ініціатив. <strong>Наукова новизна. </strong>Уточнено стан впровадження циркулярної економіки в Україні та запропоновано основні концепти за якими має базуватись впровадження циркулярної економіки на рівні органів публічного управління. <strong>Практична значимість</strong>. Використання окреслених концепт спросить впровадження циркулярної економіки в Україні, активізує інноваційну та інвестиційну діяльність, забезпечить підтримку урядових починань шляхом активної просвітницької роботи серед представників бізнесу та суспільством.</p> І.М. ТЕСЛЕНОК, К.Ю. ЗЛАТЬЄВ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/326604 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 КОМУНІКАЦІЇ В УПРАВЛІННІ: АНАЛІЗ, ВИКЛИКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ https://pte.ust.edu.ua/article/view/326611 <p>Мета. Метою статті є надання всебічного аналізу комунікаційних практик в управлінні, а також визначення викликів та розробка стратегій для їх подолання. Методика. Для дослідження застосовано літературний огляд, аналіз кейсів, порівняльний аналіз та інтерв'ю з експертами. Літературний огляд охоплює теоретичні праці та емпіричні дослідження з метою виявлення наявних моделей комунікацій в управлінні. Аналіз кейсів розглядає реальні приклади успішних комунікаційних стратегій, порівняльний аналіз вивчає практики в різних організаціях і галузях, а інтерв'ю з експертами дозволяють отримати додаткові дані щодо практичних аспектів. Результати. У результаті проведеного дослідження були виявлені ключові виклики у сфері комунікаційного менеджменту та ефективні стратегії для їх вирішення. Аналіз конкретних кейсів та порівняльний підхід показали, що адаптація комунікаційних практик до особливостей організації покращує управлінську ефективність. Наукова новизна. Наукова новизна дослідження полягає у застосуванні комплексного підходу до аналізу комунікацій у менеджменті, що включає як теоретичне, так і емпіричне обґрунтування практичних рішень. Використання порівняльного аналізу дозволило виявити нові тренди у різних індустріях та організаціях. Практична значимість. Практична значимість статті полягає в розробці рекомендацій для покращення комунікаційних процесів у сучасних організаціях, що може допомогти управлінцям впроваджувати більш ефективні стратегії взаємодії та прийняття рішень на основі аналізу реальних кейсів та експертних думок.</p> Н.А. БОЧАРОВА, І.О. ЯРОВИЙ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/326611 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ВПЛИВ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ АКТИВАМИ НА ЗРОСТАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО КАПІТАЛУ ПІДПРИЄМСТВ МАШИНОБУДІВНОГО КОМПЛЕКСУ УКРАЇНИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ https://pte.ust.edu.ua/article/view/326616 <p>Метою дослідження є визначення складових системи управління інтелектуальними активами та їхній вплив на нарощення інтелектуального капіталу підприємств машинобудівного комплексу України в умовах євроінтеграційних трансформацій. Методика. Застосовано методи порівняльного аналізу, узагальнення, системного підходу та структурно-функціонального аналізу. Проведено компаративне дослідження наукових праць вітчизняних і зарубіжних учених, економістів та експертів щодо особливостей формування й розвитку інтелектуального капіталу промислових підприємств. Результати. Визначено ключові завдання людського капіталу в контексті євроінтеграційних змін промислових підприємств. Структуровано основні поняття: інтелектуальний капітал, інтелектуальні активи, нематеріальні активи, інтелектуальні ресурси, людський, організаційний капітал та капітал взаємодії. Наукова новизна. Запропоновано авторське визначення інтелектуального капіталу підприємства як сукупності інтелектуальних здібностей, інноваційного потенціалу керівництва, ключових інженерно-технічних працівників і персоналу, а також інтелектуальних активів, що мають комерційну та господарську цінність для підвищення якості продукції й забезпечення стійкого функціонування підприємства. Виявлено основні принципи формування людського капіталу як складової інтелектуального капіталу в умовах євроінтеграційних трансформацій. Практичне значення. Отримані результати можуть бути використані керівниками промислових підприємств, економістами та аналітиками для вдосконалення управління інтелектуальними активами, розробки стратегій нарощення інтелектуального капіталу та підвищення конкурентоспроможності машинобудівного комплексу України в умовах європейської інтеграції.</p> Г.С. НАГОРНЯК Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/326616 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 АНАЛІЗ МАРКЕТИНГОВОГО ОТОЧЕННЯ: МОДЕЛІ ТА МЕТОДИ https://pte.ust.edu.ua/article/view/315815 <p><strong>Мета</strong>. Статья присвячена висвітленню теоретичних методів та моделей аналізу маркетингового середовища. Підкреслено, що необхідність аналізу викликана складністю бізнес-середовища та значною кількістю змінних які впливають на роботу підприємства. <strong>Методика</strong>. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, групування, контент-аналізу, моделювання, для висвітлення отриманих результатів використано схематичний, матричний та табличний методи. <strong>Результати.</strong> Розглянуто сутність маркетингового макросередовища та мікросередовища та вказано їх основні складові. Узагальнено популярні моделі дослідження маркетингового середовища та наведено їх стислу характеристику. Складено перелік моделей аналізу макросередовища та окреслено напрями дослідження відповідно до методології застосування конкретної методики. Відмічено, що практично всі моделі базуються на використанні експертної оцінки, яка певною мірою є суб’єктивною і вимагає досконалого знання галузі, підприємства, а також уміння прогнозувати. Окремо виділено комбіновані моделі дослідження маркетингового середовища. До цієї групи належать моделі, які частково описують зовнішнє, частково внутрішнє середовище. Зазначено, що використання таких моделей має перевагу перед іншими, оскільки забезпечує можливість одночасного аналізу факторів, які прямо та опосередковано впливають на функціонування підприємства, а також враховує внутрішні характеристики самого підприємства. Узагальнено моделі оцінки факторів мікросередовища. Сфера їх застосування деталізована за напрямками: споживачі, конкуренти та складні моделі. Окреслено процедуру вибору методології аналізу маркетингового середовища. Розкрито сутність моделі аналізу CLCP. Наведено алгоритм застосування моделі та зазначено, що використання аналізу CLCP дозволяє комплексно оцінити мікросередовище. <strong>Наукова новизна. </strong>Систематизовано популярні моделі дослідження маркетингового середовища, складено перелік комбінованих моделей дослідження маркетингового середовища, уточнено алгоритм проведення CLCP-аналізу. <strong>Практична значимість</strong>. Систематизація моделей дослідження маркетингового середовища спрощує вибір найбільш доцільної до застосування в конкретних умовах госпорадрювання.</p> Ніна Павлішина Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/315815 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 СТАН І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ КОРМІВ ДЛЯ ДОМАШНІХ ТВАРИН https://pte.ust.edu.ua/article/view/326769 <p>Мета полягає в обґрунтуванні стану та тенденцій розвитку світового та вітчизняного ринків кормів для домашніх тварин. Методика. Для досягнення мети було використано загальнонаукові методи: аналізу та синтезу, структурно-функціонального та порівняльного економічного аналізу, статистичного спостереження, таблично-графічний тощо. Результати. На основі аналізу обсягу світового ринку кормів для домашніх тварин протягом 2021-2023 рр. і прогноз на 2024 і 2032 рр. зроблено висновок про динамічний розвиток ринку. Аналіз динаміки показників виробництва кормів протягом 2021-2023 рр. за регіонами показав значні темпи зростання виробництва у таких регіонах, як: Латинська Америка, Близький Схід, Океанія, Азіатсько-Тихоокеанський регіон, наразі в Африці виробництво кормів для домашніх тварин зменшилося. Показано, що український зооринок продемонстрував стійкий ріст: у 2022 р. – на 18,6%, а у 2023 р. – на 27,3% до 35,7 млрд грн. і перевищив довоєнні показники. визначено сучасні тенденції ринку кормів для домашніх тварин. Наукова новизна. У статті обґрунтовано зміст поняття «корми для домашніх тварин» як спеціалізовані корми, призначені для таких тварин, як коти та собаки і розроблені так, щоб забезпечити тварин необхідними поживними речовинами для здоров’я та добробут. Практична значимість дослідження полягає в тому, що використання аналітичної інформації щодо стану та динаміки розвитку ринку кормів для домашніх тварин допоможе компаніям швидко адаптуватися до мінливого середовища, бути проактивними та гнучкими, щоб залишатися конкурентоспроможними.</p> О.І. ДАЦІЙ, А.І. КОЗЛОВА, Д.С. ГОВОРОВ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/326769 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 КОНЦЕПЦІЯ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ МЕТАЛУРГІЇ НА ОСНОВІ ПЕРЕХОДУ ДО НАЙКРАЩИХ ДОСТУПНИХ ТЕХНОЛОГІЙ https://pte.ust.edu.ua/article/view/326770 <p>Метою дослідження є формування концепції економічного розвитку металургії на основі переходу до найкращих доступних технологій. Методика полягає у застосуванні інституційної теорії щодо стратегій поведінки бізнесу та теорії економічного домінування в багаторівневій економіці. У дослідженні використовуються методи групувань, структуризації процесів, експертних оцінок. Результати. Визначено пріоритетні завдання, які стоять перед металургією, а саме: модернізація виробничих потужностей, формування сприятливих умов для прогресивного розвитку високотехнологічних секторів та зниження рівня імпортозалежності вітчизняних виробництв. При цьому особливо актуальними є питання, пов'язані з підвищенням ресурсної ефективності металургії, скороченням негативного впливу. на навколишнє середовище та зниженням екологічних ризиків. Для вирішення зазначених завдань пропонується проведення реформи регулювання металургії, в основі якої лежить концепція найкращих доступних технологій (НДТ). Під терміном «технологія» запропоновано розуміти послідовність дій (операцій), які проводяться за певних умов на основному та допоміжному обладнанні, за допомогою яких відбувається перетворення вихідних ресурсів на продукцію (результат). У контексті НДТ розглянуто весь життєвий цикл технології, включаючи проектування, впровадження, модернізацію та відмову від використання технології. Встановлено, що доступність технологій виражається в технічній, виробничо-технологічній та економічній можливості їх застосування на конкретному підприємстві. «Найкращі» при визначенні НДТ означає, що саме найкращі доступні технології дозволяють досягати високої ресурсної та екологічної ефективності виробництва. Наукова новизна. Обґрунтовано концепцію економічного розвитку металургії на базі переходу до найкращих доступних технологій та формування економіки замкнутого циклу, в якій ресурсна ефективність розглядається як фундаментальний концепт переходу технологічного розвитку на новий рівень, що включає в свою чергу 4 етапи: науково-технічний, техніко-економічний, соціально-економічний та соціально-регуляторний, кожен з яких здатний дати новий імпульс до розвитку виробництва. Практична значимість. Практична значущість дослідження полягає у можливості використання його результатів у стратегічних документах економічного розвитку щодо забезпечення сталого функціонування металургії та її екологізації.</p> Ю. М. ЗЕЛЕНІН Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/326770 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА https://pte.ust.edu.ua/article/view/326772 <p>Метою дослідження є обґрунтування основних науково-теоретичних підходів до визначення поняття державно-приватного партнерства. Методика. У процесі дослідження було використано методи системно-структурного та порівняльного економічного аналізу, статистичного спостереження та інтерпретації оригінальних наукових праць тощо. Результати. Розкрито підходи до змісту поняття «державно-приватне партнерство», що включає такі, як: механізм, який дозволяє урядам закуповувати та впроваджувати державну інфраструктуру чи послуги; довгостроковий контракт між приватною стороною та державною організацією щодо надання державних активів або послуг; тривалу юридичну асоціацію між двома або більше партнерами; співпрацю між різними зацікавленими сторонами, включаючи принаймні одну некомерційну організацію; новий інструмент управління тощо. Наукова новизна. Запропоновано авторське трактування поняття «державно-приватне партнерство» як угоди про співпрацю між державними установами та організаціями приватного сектору, що укладаються для спільної реалізації громадських проектів, послуг чи інфраструктури з метою задоволення суспільних потреб і подолання обмежень у ресурсах за умови розподілу відповідальності, ризиків і винагороди між державним і приватним секторами. Практична значимість дослідження полягає в тому, що державно-приватне партнерство як ефективний механізм залучення приватних інвестицій у розвиток державного сектора сприятиме подоланню інвестиційного розриву шляхом мобілізації приватного фінансування в післявоєнну відбудову та розвиток інфраструктури в Україні.</p> О. О. КІНДРАТ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/326772 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙ В СФЕРІ ПАКУВАННЯ: ДОСВІД НІМЕЦЬКОЇ КОМПАНІЇ https://pte.ust.edu.ua/article/view/316047 <p><strong>Мета </strong>дослідження полягає обґрунтуванні досвіду німецької компанії щодо викликів і перспектив використання інноваційних технологій у сфері пакування. <strong>Методика.</strong> У процесі дослідження використано загальнонаукові, загально-філософські та міждисциплінарні методи: системно-структурного, структурно-функціонального та порівняльного економічного аналізу статистичного спостереження тощо. <strong>Результати.</strong> Розкрито зміст поняття «інновації в пакуванні», показано переваги та недоліки інноваційних рішень у сфері пакування. Представлено досвід німецької компанії PFÄFFLE GMBH щодо впровадження стійких екологічних інноваційних технологій, таких як біорозкладна упаковка на основі крохмалю, целюлози та інших біоматеріалів, <strong>Наукова новизна.</strong> У статті визначено ключові фактори переходу PFÄFFLE GMBH до стійких пакувальних рішень, що обумовлені як зовнішніми ринковими тенденціями, так і внутрішніми стратегічними пріоритетами компанії, як ось: зміни в законодавстві ЄС, зростання попиту споживачів на екологічні рішення, регуляторні вимоги та екологічні стандарти, зростання конкуренції, інновації, економічні вигоди від переходу на стійкі рішення ; розкрито переваги упаковки на основі крохмалю та целюлози. <strong>Практична значимість</strong> дослідження полягає в тому, що використання досвіду PFÄFFLE GMBH щодо інноваційних екологічних рішень іншими європейськими компаніями в сфері пакування сприятиме підвищенню стійкості підприємств та їх конкурентоспроможності внаслідок мінімізації впливу на навколишнє середовище, забезпечуючи при цьому функціональність упаковки.</p> Любов Карбовська, С.В. ЛУКАШ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/316047 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ШЛЯХИ МІНІМІЗАЦІЇ ТІНЬОВОЇ ЗАЙНЯТОСТІ В УКРАЇНІ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПІДХОДІВ КРАЇН СВІТУ https://pte.ust.edu.ua/article/view/317248 <p><strong>Мета.</strong> Робота спрямована на визначення теоретичного аспекту категорії тіньової зайнятості, причин виникнення та можливих шляхів для її мінімізації в Україні, аналізуючи міжнародний досвід. <strong>Методика.</strong> У статті використовуються методи аналогії, аналізу,синтезу, класифікаційно-аналітичний, наукової абстракції та діагностичний &nbsp;методи. В основу дослідження покладено системний та порівняльний методи. <strong>Результати.</strong> Проаналізовано категоріальний апарат поняття «тіньова зайнятість» вітчизняними та зарубіжними вченими, виокремлено два найбільш вживаних визначення для країн Європейського Союзу (ЄС), як неформальна зайнятість та не задекларована праця. Робота містить аналіз підходів щодо мінімізації тіньової зайнятості країнами-членами ЄС та Норвегією. Запропоновано шляхи мінімізації тіньової зайнятості для України через зарубіжний досвід. &nbsp;<strong>Наукова новизна. </strong>В процесі дослідження тіньової зайнятості крізь призму теоретичних аспектів тіньової зайнятості, встановлено головні причини масштабування неформальної зайнятості в Україні. При цьому, аналітична частина економічних параметрів різних країн світу дозволила сформувати загальну інформацію з подальшим використанням підходів до мінімізації тіньової зайнятості в Україні. <strong>Практична значимість. </strong>Врахування аспектів боротьби з незадекларованою працею інших країн світу забезпечуватиме мінімізацію тіньової зайнятості на вітчизняному рівні, що в подальшому сприятиме економічному зростанню та вищому розвитку конкурентоздатності держави в цілому.</p> Тетяна Демкович, Сергій Побігун Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/317248 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 АНАЛІЗ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНСЬКИХ ВИРОБНИЧИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ВОЄННОГО РИЗИКУ ТА НЕВИЗНАЧЕНОСТІ: ЗМІНИ ФІНАНСОВИХ ПОКАЗНИКІВ І АНТИКРИЗОВІ СТРАТЕГІЇ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327741 <p>Мета. Метою статті є аналіз економічної безпеки українських виробничих підприємств в умовах воєнного ризику та невизначеності, визначення ключових змін у фінансових показниках і розробка антикризових стратегій для підвищення стійкості та конкурентоспроможності підприємств. Методика. Використано методи порівняльного аналізу фінансових показників до початку та під час війни, а також методи економічного прогнозування для визначення впливу основних ризиків на економічну безпеку підприємств. Аналітичні дані були отримані з фінансових звітів, державних статистичних джерел, а також результатів опитувань підприємств різних секторів. Результати. Дослідження показали, що основними проблемами, з якими стикаються підприємства, є значне падіння доходів, зростання витрат на виробництво, а також обмежений доступ до фінансових ресурсів. Рентабельність та ліквідність більшості підприємств суттєво знизилися, що створює додаткові загрози для їхньої економічної безпеки. Наукова новизна полягає у розробці комплексної системи антикризових стратегій, адаптованої до умов воєнного ризику і невизначеності. Вперше запропоновано поєднання фінансової диверсифікації, управління ризиками за допомогою сучасних технологій, таких як аналітика даних і штучний інтелект, а також впровадження енергоефективних рішень для зниження витрат. Практична значимість роботи полягає в можливості використання запропонованих рекомендацій для відновлення і стабілізації діяльності підприємств, підвищення їхньої стійкості до кризових умов та адаптації до міжнародних ринків. Запропоновані стратегії можуть бути корисними для підприємств різних галузей, урядових органів, що формують політику економічної підтримки, та міжнародних організацій, які підтримують економічний розвиток України.</p> Г. А. ЛОСКУТОВА Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327741 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ПРОБЛЕМИ ІНВЕСТУВАННЯ РИНКУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ В УКРАЇНІ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327748 <p>Метою статті є дослідження основних проблем розвитку ринку інтелектуальної власності в Україні, зокрема, проблем залучення інвестицій, аналіз чинників, що стримують його ефективне функціонування, та виявлення механізмів для їх подолання. Досягненню мети сприятиме досягнення наступних завдань: охарактеризувати наявні бар'єри на шляху до розвитку ринку інтелектуальної власності; провести економічний аналіз рейтингових показників України за індексами інтелектуальної власності (2020–2023 рр.); запропонувати рекомендації щодо вдосконалення правового захисту, комерціалізації інновацій та стимулювання інвестицій в інноваційну діяльність. Методика. Для виявлення чинників впливу на функціонування та розвиток ринку інтелектуальної власності використано методи системного та порівняльного аналізу. Для розкриття основних проблем залучення інвестицій використано методи аналізу статистичних даних з міжнародних звітів, публікацій та досліджень з питань інтелектуальної власності, а також методи синтезу і порівняння. Для проведення аналізу та оцінки рейтингу України у різних міжнародних індексах за показниками отримання прав інтелектуальної власності за 2020–2023 рр. використано методи порівняння. Для розробки сучасних механізмів, які сприятимуть економічному розвитку, інноваційному зростанню та посиленню правової бази в плані захисту інтелектуальної власності використано методи логіки та узагальнення. Результати. Обґрунтовано, що ринок інтелектуальної власності є важливим елементом розвитку сучасної економіки, і для України він має особливе значення. Ефективний захист прав інтелектуальної власності може не лише стимулювати інноваційну активність та підвищити конкурентоспроможність країни, але й залучити інвестиції, сприяти розвитку високотехнологічного виробництва та наукових досліджень. Окреслено основні проблемами, які гальмують потенціал ринку інтелектуальної власності в Україні та знижують загальний рівень інноваційності економіки. Проведено економічний аналіз рейтингових показників України за індексами інтелектуальної власності за 2020–2023 рр.. Сформовано пропозиції щодо використання сучасних механізмів, які сприятимуть інвестиційній привабливості ринку та його економічному розвитку, стимулюватимуть інноваційне зростання та зміцнять правову базу для захисту інтелектуальної власності. Наукова новизна полягає у комплексному дослідженні інвестиційних проблем ринку інтелектуальної власності в Україні, зокрема у визначенні чинників, які стримують залучення інвестицій у цю сферу, та у розробці конкретних рекомендацій для покращення інвестиційного клімату. У статті систематизовано бар'єри для інвестування в інтелектуальну власність, серед яких: недостатній правовий захист, нестача фінансових стимулів, обмежений доступ до венчурного капіталу та слабка взаємодія між науковими установами і бізнесом. Запропоновані підходи щодо вдосконалення правової бази, впровадження стимулюючих заходів для інвесторів та розвитку інфраструктури підтримки інновацій мають потенціал стати основою для подальших реформ і підвищення інвестиційної привабливості ринку інтелектуальної власності в Україні. Практична значимість статті полягає у розробці конкретних рекомендацій, спрямованих на вирішення проблем інвестування на ринку інтелектуальної власності в Україні. Запропоновані заходи можуть бути використані державними органами, інвесторами та бізнес-спільнотою для покращення інвестиційного клімату у сфері інтелектуальної власності. Зокрема, рекомендації щодо вдосконалення правового захисту інтелектуальної власності, запровадження податкових стимулів, розвитку інноваційних хабів та венчурного фінансування можуть стати основою для розробки стратегічних рішень на національному та регіональному рівнях. Це сприятиме залученню інвестицій, підвищенню конкурентоспроможності країни та прискоренню інноваційного розвитку.</p> ЛЮБОВ КВАСНІЙ, ОЛЕКСІЙ БОШКО Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327748 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІЧНИМИ РИЗИКАМИ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОЇ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327754 <p>Мета полягає в комплексному аналізі та розробці підходів до оцінювання й управління ризиками, що виникають під час економічної діяльності суб’єктів господарювання. У роботі враховано специфіку інвестиційної діяльності, а також вплив воєнної агресії та суттєвих структурних змін у національній економіці на рівень невизначеності. Методологічним підґрунтям виступають сучасні дослідження у сфері економічних ризиків і внутрішніх систем контролю. Задля комплексної оцінки застосовано класифікацію ризиків за джерелом виникнення, наслідками, ймовірністю та масштабом. Запропоновано скорингові підходи до кількісного вимірювання ризиків, висвітлено труднощі їх упровадження. Наукова новизна полягає в розробленні збалансованого підходу до управління сукупністю ризиків, де зменшення одних загроз може збільшувати інші. Запропонована концепція прийнятного рівня ризику із диференціацією стадій його прояву дає змогу оцінювати вплив різних груп ризиків у комплексі. Практична значущість дослідження виявляється у формуванні рекомендацій для удосконалення ризик-менеджменту в умовах обмежених ресурсів, дефіциту людського капіталу, порушених логістичних ланцюгів і мінливого стану економіки. Отримані результати корисні підприємствам, що прагнуть збалансовувати короткострокову фінансову вигоду з довгостроковою стійкістю та конкурентоспроможністю.</p> ЛЮДМИЛА ГОЛОВКОВА, ПАВЛО ХАРКОВЕЦЬ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327754 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ СПОЖИВЧОЇ ЦІННОСТІ ПОСЛУГИ ВИКОРИСТАННЯ ВАНТАЖНИХ ВАГОНІВ https://pte.ust.edu.ua/article/view/313456 <p>Мета. Аналіз та систематизація основних підходів до формування споживчої цінності послуги використання вантажних вагонів, що надаються АТ «Укрзалізниця» клієнтам при перевезенні вантажів залізничним транспортом. Методика. Аналіз, синтез, систематизація інформації та показників діяльності залізничного транспорту щодо використання вантажних вагонів комерційними клієнтами. Результати. У статті визначені основні підходи до формування споживчої цінності послуги використання вантажних вагонів, що надається АТ «Укрзалізниця» і іншими власниками вагонів замовникам цієї послуги. Наукова новизна. Надані практичні рекомендації щодо покращення клієнтоорієнтованості компанії при наданні вантажних вагонів у використання під час перевезення вантажів залізницями України на основі систематизації підходів до формування споживчої цінності такої послуги. Практична значимість. Отримані дослідженням результати можуть бути використані маркетинговими підрозділами залізничного транспорту, що займаються організацією та наданням послуг з перевезення вантажів, для покращення якості обслуговування клієнтів.</p> В.В. МАЛІЦЬКИЙ, Ю.М. КИЗИМ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/313456 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОБОТИ АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» ШЛЯХОМ ОНОВЛЕННЯ ПАРКУ ВАНТАЖНИХ ЛОКОМОТИВІВ В УМОВАХ МОБІЛІЗАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ https://pte.ust.edu.ua/article/view/314889 <p>Неспровокована російська агресія щодня завдає величезних збитків вітчизняній економіці. Унаслідок повномасштабної війни численні вітчизняні промислові підприємства були зруйновані або окуповані, а багато малих та середніх компаній або змушені були перемістити свою діяльність до інших регіонів, або остаточно її припинити. Проте стабільне функціонування національної економіки та ефективне поповнення державного бюджету мають критичне значення в умовах збройного конфлікту. Зокрема, важливо забезпечити безперервну роботу ключових підприємств енергетичної, транспортної та інших критичних галузей, що дозволить вирішити актуальні економічні завдання. Одним із важливих кроків є оновлення парку вантажних локомотивів АТ «Укрзалізниця», оскільки фізичне та моральне старіння залізничної інфраструктури і рухомого складу значно ускладнює їх ефективне використання. Дослідження показало, що без закупівлі нових локомотивів в найближчі кілька років кількість діючих електровозів може скоротитися на більш ніж три чверті. Також важливою є підтримка процесів модернізації основних засобів на підприємствах залізничного транспорту, що наразі активно досліджується та пропонується науковцями для забезпечення зростання ефективності цих підприємств. Розкрито можливі шляхи оновлення парку вантажних локомотивів АТ «Укрзалізниця» та запропоновано варіанти розрахунку економічної ефективності від оновлення парку. Метою цього дослідження є оцінка сучасного стану парку вантажних локомотивів АТ «Укрзалізниця» та визначення необхідності його оновлення для забезпечення ефективного функціонування економіки України в умовах війни. Методика базується на аналізі стану парку вантажних локомотивів на основі досліджень та статистичних даних, з акцентом на списання рухомого складу через зношеність та відсутність нового рухомого складу, а також на розгляді пропозицій науковців щодо модернізації основних засобів залізничної інфраструктури. Наукова новизна дослідження полягає у нових пропозиціях щодо удосконалення процесу модернізації основних засобів АТ «Укрзалізниця», зокрема шляхом застосування нових підходів до оновлення локомотивного парку та підвищення його ефективності в умовах обмежених ресурсів, а також у запропонованих методах розрахунку економічної ефективності від оновлення парку для АТ «Укрзалізниця». Практична значимість полягає в тому, що оновлення парку вантажних локомотивів дозволить покращити функціонування залізничного транспорту, що є критично важливим для стабілізації вітчизняної економіки під час війни, збереження стратегічної інфраструктури та забезпечення наповнення державного бюджету.</p> Олександр Качковський Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/314889 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 РОЗВИТОК МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ В УКРАЇНІ: ЕКОНОМІЧНИЙ ТА ІНФРАСТРУКТУРНИЙ ВИМІРИ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327135 <p>Мета. Дослідити теоретичні основи та практичні аспекти розвитку транспортно-логістичних хабів у мультимодальних залізничних перевезеннях в Україні в умовах повномасштабної війни, а також визначити шляхи післявоєнної відбудови транспортної інфраструктури для підвищення її ефективності та конкурентоспроможності на міжнародній арені. Методика. Для досягнення поставленої мети використано комплекс наукових методів: аналіз та синтез - для вивчення праць провідних вчених та актуальних даних щодо стану транспортної інфраструктури; порівняльний аналіз - для зіставлення тенденцій розвитку мультимодальних перевезень в Україні та інших країнах; стратегічний аналіз - для визначення основних напрямків модернізації транспортної системи; прогнозування і сценарне планування - для оцінки можливих сценаріїв розвитку мультимодальних перевезень у післявоєнний період. Результати. Обґрунтовано критичну важливість розвитку мультимодальних перевезень для економічної стабільності України в умовах війни. Виявлено, що воєнні дії призвели до значних руйнувань транспортної інфраструктури, зокрема залізничної та автомобільної мереж. Підкреслено необхідність інтеграції різних видів транспорту та оптимізації логістичних процесів через розвиток мультимодальних транспортних вузлів і транспортно-логістичних центрів (ТЛЦ). Визначено ключові завдання уряду щодо модернізації інфраструктури та впровадження інноваційних рішень для підвищення ефективності транспортної системи. Наукова новизна. Розроблено теоретичні засади та практичні рекомендації з розвитку мультимодальних перевезень в Україні в умовах війни та післявоєнної відбудови. Запропоновано створення єдиної логістичної платформи 5PL-рівня, яка забезпечить повну інтеграцію логістичних процесів від виробництва до споживача. Визначено роль транспортно-логістичних кластерів у відновленні та розвитку економіки країни, а також шляхи залучення інвестицій і державного стимулювання для модернізації транспортної інфраструктури. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані органами державної влади, підприємствами транспортної галузі та інвесторами при розробці стратегій відновлення та розвитку транспортної інфраструктури України. Запропоновані заходи сприятимуть підвищенню ефективності транспортної системи, забезпечать стійкість експортно-імпортних операцій в умовах війни та післявоєнної відбудови, а також підвищать конкурентоспроможність України на міжнародному ринку транспортних послуг.</p> В. В. СИТНІК, О. В. ПІКУЛІНА Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327135 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 МЕХАНІЗМ МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327523 <p>Мета. Дослідити теоретико-методичні положення маркетингового управління в контексті розвитку залізничного транспорту, враховуючи трансформації світової економіки, потреби споживачів та особливості господарювання галузі, з метою розробки дієвого управлінського механізму. Методика. Для досягнення мети і вирішення поставлених завдань застосовано системний, структурний, стратегічний та рефреймінговий підходи до управління. Визначено багатофреймову модель, проведено комплексний аналіз бізнес-процесів залізничного транспорту та здійснено оцінку ефективності управлінських рішень. Результати. Уточнено поняття «механізм маркетингового управління розвитком залізничного транспорту» та сформульовано його фундаментальні положення. Запропоновано рефреймінговий підхід, що ґрунтується на трифреймовій моделі, яка сприяє адаптації до сучасних викликів, аналізу та вдосконаленню бізнес-процесів галузі. Розроблено конкретні рекомендації для підвищення ефективності управління, гармонізації діяльності та економічного зростання залізничного транспорту. Наукова новизна. Вперше сформовано механізм маркетингового управління залізничним транспортом на основі рефреймінгового підходу, що забезпечує інтеграцію структурних, стратегічних і культурних аспектів галузі та підвищує її адаптивність і конкурентоспроможність. Практична значимість. Запропонований механізм є інструментом для підвищення ефективності бізнес-процесів, посилення конкурентних переваг та покращення управління залізничною галуззю. Рекомендації можуть бути використані на всіх рівнях управління для впровадження інновацій, оптимізації ресурсів та підвищення задоволення потреб споживачів.</p> В. О. ЗАДОЯ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327523 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 НАПРЯМИ АДАПТАЦІЇ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ МАЛИХ ТА СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ https://pte.ust.edu.ua/article/view/327525 <p>Мета. Стаття спрямована на дослідження напрямів адаптації бізнес-моделей малих та середніх підприємств в умовах глобальної нестабільності для підвищення їх стійкості і конкурентоспроможності. Визначено передумови, які вимагають малі та середні підприємства змінювати власні бізнес-моделі адаптуючись до поточних і майбутніх викликів. Методика. У дослідженні використано порівняльний аналіз традиційних і нових бізнес-моделей, з акцентом на адаптацію до глобальної нестабільності, а також системний підхід, щоб розглянути взаємозв'язки та вплив чинників, таких як, зміни в споживчому попиті та технологічні нововведення. Результати. Здійснене порівняння показало, що традиційні бізнес-моделі є ефективними через швидку зміну зовнішнього середовища, особливо в умовах війни та економічної невизначеності. У рамках дослідження було виявлено нові підходи, такі як платформні та динамічні бізнес-моделі, які здатні адаптуватися до мінливих умов і швидше реагувати на зміни. Наукова новизна. Поєдннання найкращих практик традиційних і сучасних бізнес-моделей дозволило запропонувати для малих і середніх підприємств бізнес-модель кооперативної гібридної платформи, що ґрунтується на кооперативній структурі, гібридному форматі діяльності, здатної до адаптації та інтеграції технологій. Перевагами пропонованої моделі є: посилення стійкості підприємств до шоків (війна, кризи, пандемії); зниження витрат завдяки колективному використанню ресурсів і технологічних рішень; можливості зміни бізнес-напрямів залежно від ринкових умов; поліпшення доступності фінансування та інвестицій завдяки колективному впливу кооперативів на ринок. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути застосовані українськими підприємствами для адаптації власних бізнес-моделей, поліпшення стійкості та підвищення конкурентоспроможності на ринку в умовах нестабільності.</p> НАТАЛІЯ ШАНДОВА, ТИМУР КОШОВИЙ Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/327525 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ІНСТРУМЕНТАРІЙ СТРАТЕГІЧНОГО АНАЛІЗУ В ОЦІНЦІ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕКЛАМНОЇ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА https://pte.ust.edu.ua/article/view/317053 <p><strong>Мета. Р</strong>озробка практичних рекомендацій щодо вдосконалення управління рекламною діяльністю підприємств у сфері ритейлу в турбулентних умовах. <strong>Методика. </strong>В процесі дослідження використані теоретичні та емпіричні методи дослідження, а саме: діалектичного пізнання; дедукції та індукції; узагальнення й наукової абстракції; синергетики; морфологічного аналізу; синергічний підхід, методи стратегічного аналізу<strong>.</strong> <strong>Результати.</strong> Досліджено вітчизняний ринок ритейлу. Розкрито особливості провадження рекламної діяльності на вітчизняному ринку ритейлу. Представлено напрями вдосконалення управління рекламною діяльністю підприємства у сфері ритейлу в умовах війни та постковідний періоди. <strong>Наукова новизна. </strong>Оцінено, на основі стратегічного інструментарію – методика TOPSIS – ефективність рекламних кампаній підприємства та запропоновано напрями їх вдосконалення. <strong>Практична значимість одержаних результатів</strong>. Результати теоретичних розробок та практичних рекомендацій полягають у важливості врахування їх при розробці рекламних кампаній суб’єктів господарювання в умовах невизначеності та ризику.</p> Оксана Деркач, Алла Степанова Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/317053 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ОСОБЛИВОСТІ УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ СУСПІЛЬНИМИ ПРОЦЕСАМИ В УМОВАХ ВІЙНИ https://pte.ust.edu.ua/article/view/328114 <p>Анотація. У статті досліджуються специфічні умови та виклики, що виникають у процесах державного управління суспільними процесами під час воєнного конфлікту. Автори звертають увагу на зміну традиційних механізмів взаємодії між державними інституціями, громадськими організаціями та місцевими ініціативами, що обумовлена загостренням кризових процесів і непередбачуваністю зовнішнього середовища. Методологічна база дослідження ґрунтується на системному аналізі нормативно-правових актів, порівняльному аналізі національного та міжнародного досвіду, а також моделюванні управлінських сценаріїв, що дозволяє виявити ключові чинники ефективної адаптації органів влади до умов війни. Наукова новизна полягає формуванні інноваційної концепції «інформаційної їжі», яка порівнює якість та вплив інформаційного забезпечення на суспільство з біологічними процесами. Такий підхід дозволяє розкрити взаємозв’язок між «чистотою» інформаційного середовища та ефективністю суспільних процесів, підкреслюючи руйнівний вплив дезінформації, що подібно до токсичних речовин, може призводити до суспільних розладів і ослаблення державних інституцій. Наукова новизна також полягає у пропозиції створення консультаційно-дорадчого органу, який би здійснював контроль за інформаційним простором, запобігаючи поширенню недостовірних даних та сприяючи вкоріненню державної ідеології як одного з ключових інструментів оборони країни. Практична значущість дослідження проявляється в розробці рекомендацій щодо оптимізації управлінських процесів і методів інформаційного контролю, що сприяють підвищенню оперативності прийняття рішень і збереженню соціальної стабільності. Отримані результати можуть стати основою для формування нових стратегій державного управління, спрямованих на забезпечення цілісності соціального простору навіть у умовах воєнної агресії та інформаційних викликів.</p> Б. АНДРУШКІВ, Л. ГОЛОВКОВА, В. ГРУШКО, Н. КИРИЧ, О. ПОГАЙДАК, К. ХАННУФ, П. ГРУШКО Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328114 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА МОДЕЛЬ ВИСОКОМОРАЛЬНОЇ ТА ВИСОКОЕФЕКТИВНОЇ КРАЇНИ: УТОПІЯ ЧИ МОЖЛИВА РЕАЛЬНІСТЬ?! https://pte.ust.edu.ua/article/view/328221 <p>Метою дослідження є критичний аналіз різних соціально-економічних утопій та визначено їх позитивні та негативні сторони. Це дозволить побудувати соціально-економічну модель майбутньої країни, не повторюючи вже раніше допущених помилок. Методика полягає у використанні системного та філософсько-гуманістичного підходів, логіко-чуттєвого сприйняття дійсності та майбутнього, аналогій, а також в критичному підході до аналізу різних соціально-економічних утопій з точки зору космічного мислення та нової системи пізнання дійсності. Результати. Показано, що економічна система, незважаючи на свою важливість, є системою, яка залежить від прийнятої в суспільстві політики, котра в свою чергу залежить від рівня свідомості людей. Виявлено, що людина може створити будь-яке суспільство, - від різних утопій до антиутопій, - в залежності від тих цілей, які вона поставить перед собою. Наукова новизна полягає в тому, що пропонується нова соціально-економічна утопія, яка функціонуватиме на зовсім інших принципах – модель високоморальної та високоефективної країни. Вперше прийняті, зовсім відмінні від існуючої ліберальної економічної моделі, науково обґрунтовані принципи та правила функціонування економіко-фінансової та соціальної систем. Доведено негативний вплив на економіку таких псевдонаукових категорій як «прибуток» та «відсоток». Крім того, багато різних податків є непотрібними, у тому числі податок на землю та податок на доходи фізичних осіб, які лише гальмують розвиток економіки. Всі теорії, школи та напрямки, які підтримують одержання нетрудових доходів у вигляді «прибутку», «відсотків» по кредитам та оренді, являються не науковими, а - політичними. Сам науково-технологічний прогрес без морально-етичного прогресу немає ніякого сенсу. Той великий відрив, який ми маємо зараз, врешті-решт призведе до загибелі всього суспільства. Якщо економіка і мораль будуть йти пліч-о-пліч між собою, то тільки тоді цей тандем зможе дати колосальний результат. Практична значимість. Навіть не вдаючись у далеку перспективу, пов'язану з підвищенням рівня свідомості людей, в запропоновану модель високоефективної національної економіки закладено такі принципи, що дозволять вже в найкоротші терміни повністю ліквідувати всі негативні явища, притаманні сучасній економіці: кризи, інфляцію, безробіття тощо. Перехід на цю економіко-фінансову модель дозволить щорічно додатково створювати різних благ на трильйони гривень.</p> В. В. МЯМЛІН Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328221 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300 ХАРЧОВІ ТРЕНДИ, ЧИ ЗАСОБИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: АЛЬТЕРНАТИВНІ М’ЯСОПРОДУКТИ? https://pte.ust.edu.ua/article/view/328293 <p>Мета: Дослідити особливості розвитку технологій виробництва штучного м’яса; проаналізувати рівень попиту та динаміку зростання ринків альтернативних м’ясопродуктів у світі, а також розглянути прогнози та виявити перспективи поширення рослинних замінників м’яса та штучно вирощених м’ясопродуктів. Методика. На підставі системного підходу досліджувалось виробництво штучного м’яса як багатокомпонентна система, що включає різні аспекти: технологічні, економічні, екологічні, соціальні та етичні. Метод аналізу і синтезу дав можливість комплексно оцінити всі чинники, які впливають на виробництво штучного м’яса: сировину, технології, наукові розробки, підприємства, ринки, екологічні фактори, прогнози тощо, а також моделювати динаміку змін та прогнозувати майбутній розвиток ринку штучного м’яса. Результати. Під час дослідження встановлено що відбувається диверсифікація продуктів та зростання попиту на рослинні замінники м’яса. У результаті чого зростає кількість компаній-виробників та інвестицій, вдосконалюються технології. У процесі вивчення українського ринку рослинних замінників м’яса було виявлено, що він теж активно розвивається і на ньому представлені не тільки зарубіжні, але й вітчизняні виробники. Наукова новизна. Зростання попиту на рослинні замінники м’яса суттєво відрізняються у різних регіонах та країнах. Проаналізовані дослідження сприйняття альтернативних м’ясних продуктів населенням доводять, що продукти на основі рослинних замінників м’яса продовжать експансію ринків світу, а м’ясо, штучно вирощене ще не скоро стане звичним продуктом харчування. Його популярності перешкоджають ціна, несприйняття суспільством та законодавство деяких країн. Практична значимість. Дослідження ринку штучного м’яса дозволяє прогнозувати зростання попиту та подальший розвиток ринку такого типу продуктів, що має важливу практичну значимість для компаній, інвесторів, урядів і суспільства в цілому.</p> Л. ТЕОДОРОВИЧ, Н. ДРОГОМИРЕЦЬКА Авторське право (c) 2025 REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT https://pte.ust.edu.ua/article/view/328293 пн, 19 тра 2025 00:00:00 +0300