ФОРМАЛІЗАЦІЯ ПОНЯТТЯ СОЦІАЛЬНОГО ПРОСТОРУ СУБ’ЄКТА ЧЕРЕЗ ПОНЯТТЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2020/228878Ключові слова:
сторінка соціальної мережі, формалізація, класифікація, соціальний простір суб’єкта, персоніфікатор, персоніфікант, веб-ПСМ, сукупна веб-ПСМ, внутрішня корпоративна соціальна мережа (КСМ), внутрішня веб-КСМАнотація
Мета. Дослідити структуру і властивості соціального простору з позиції соціальних мереж суб’єкта, з’ясувати механізми формування соціальних контактів в сучасних умовах. Методика. Досліджено поняття «соціальна мережа» з точки зору сучасного інструментарію їх створення. Механізми формування персональної соціальної мережі представлено на прикладі групи «Робота» з переліку «друзів» профілю. Виокремлення персональної соціальної мережі суб’єкта дало можливість виявити канали передавання інформації. Зроблено аналіз корпоративних соціальних мереж підприємств, технологій їх реалізації і особливостей функціонування. Вивчено функціонал сучасних служб корпоративних соціальних мереж. Проведено обстеження соціальних мереж вищих навчальних закладів в умовах дистанційної освіти, а також використання існуючих служб соціальних мереж вищими навчальними закладами в умовах дистанційної освіти. Результати. Виявлено особливості формування переліку аккаунтів в групі «Робота» із загального переліку «друзів». Досліджено сучасний інструментарій створення соціальних мереж суб’єкта, корпоративних соціальних мереж підприємств і організацій. Виокремлено фактори, які впливатимуть на формування веб-ПСМ. Досліджено структуру веб-КСМ, недоліки і переваги використання, технології їх впровадження. Виокремлено зміни в структурах корпоративних соціальних мереж навчальних закладів. Наукова новизна. Робота надає визначення персональної соціальної мережі (ПСМ), веб-ПСМ, сукупної веб-ПСМ, персоніфікатора і персоніфіканта. В роботі виокремлено групи об’єктів веб-ПСМ, з’ясовано механізми формування веб-ПСМ, подано їх формальний опис. Розглянуто корпоративні соціальні мережі, дано визначення веб-КСМ, сформульовано проблеми, які має вирішити підприємство перед впровадженням веб-КСМ. Також визначено фактори, які впливають на формування персональної соціальної мережі. Практична значимість. Виокремлення веб-ПСМ актуально для задач бізнесу, наприклад, для визначення потенційних покупців, для задач виявлення ботів, фейкових акаунтів і т.д. Результати досліджень мають значення для інших прикладних задач, наприклад, визначення перспектив розширення мережі, визначення напрямків і швидкості розповсюдження інформації, сприйняття інформації, здатності і можливості викривлення, перспектив передавання і взагалі, для задач прогнозування динаміки мереж спілкування суб’єктів. Дослідження механізмів формування соціальних контактів важливо для формулювання порад і пропозицій щодо процесів створення і розвитку персональної соціальної мережі пересічного користувача, для забезпечення захисту його аккаунта і особистих даних, які він містить
Посилання
Akhmetova S.G. Korporativnye sotsialnye seti v deyatelnosti kompaniy. Vestnik PNIPU. Sotsialno ekonomicheskie nauki. 2013. №21. P. 77-80.
Bents D. Dlya chego nuzhny korporativnye sotsialnye seti biznesu i v chem unikalnost produkta. 2017. URL: https://www.kp.ru/guide/korporativnye-sotsial-nye-seti.html. (Date of request: 30.09.2020).
Web. WikipediYa svobodnaya entsiklopediya, 2020. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Veb. (Date of request: 15.10.2020).
Danich V.M., Shevchenko S.M. Formalizatsiya typovykh oznak storinok sotsial'nykh merezh. Review of transport economics and management. Dnipro, vyp. 2(18), p. 100-109.
Назарук М.В., Пасічник В.В. Моделювання міського освітнього середовища як профільної соціальної мережі. Інформаційні технології та комп’ютерна інженерія, 2013. № 3. P. 42-47.
Nesterov A.K. Korporativnaya sotsialnaya set. Entsiklopediya Nesterovykh. URL: http://odiplom.ru/lab/korporativnaya-socialnaya-set.html. (Date of request: 30.09.2020)/
Robot (prohrama). WikipediYa Vil'na entsyklopediya, 2019. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/ Robot_(prohrama). (Date of request: 30.09.2020).
Sotsial'na merezha. WikipediYa Vil'na entsyklopediya, 2019. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Sotsial'na_merezha#Sotsial'ni_merezhi_v_Interneti. (Date of request: 30.09.2020).
Chekmasov S. Korporativnaya sotsialnaya set. IT-Manager. 2014. №3. P. 16-23.
Analysis and visualization of very large networks, 2020. – URL: http://mrvar.fdv.uni-lj.si/pajek/
Burt R. Toward a structural theory of action: network models of social structure, perception and action. – New York: Academic Press, 1982. – 381 p.
Buss A, Strauss N. Online Communities Handbook: Building Your Business and Brand on the Web. Berkeley, CA: New Riders; 2009. – 288 p.
Digital 2020 reports / we are social, 2020. – URL: https://wearesocial.com/digital-2020.
Enterprise social networking. WikipediA The Free Enceclopedia. 17.05.2020. – URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_social_networking#cite_note-1. (дата звернення: 30.09.2020)
Etienne Wenger, Richard McDermott, William M. Snyder Cultivating Communities of Practice: A Guide to Managing Knowledge, Harvard Business School Press, 2002.
Hanneman, Robert A. and Mark Riddle. Introduction to social network methods. – Riverside, CA: University of California, Riverside, 2005. – 322 p. (published in digital form at http://faculty.ucr.edu/~hanneman/).
Harrison C. White (1995), Social Networks Can Resolve Actor Paradoxes in Economics and in Psychology, Journal of Institutional and Theoretical Economics, 151:58-74.
Huisman M., Duijn M. Software for Social Network // Analysis Proceedings of the Sixth International Conf. on Logic and Methodology, August 17–20. – Amsterdam, The Netherlands, 2004.
Linton Freeman (2006). The Development of Social Network Analysis. Vancouver: Empirical Press.
Michael Chui, James Manyika, Jacques Bughin, Richard Dobbs, Charles Roxburgh, Hugo Sarrazin, Geoffrey Sands, Magdalena Westergren The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies. McKinsey Global Institute. McKinsey Global Institute. McKinsey & Company. 2012. – 184 p.
Tsedal B. Neeley, Paul M. Leonardi Enacting knowledge strategy through social media: Passable trust and the paradox of nonwork interactions. Strategic management journal. 2018. Volume39, Issue3. P. 922-946.
Wellman, B. and S. Wortley, Different Strokes from Different Folks: Community Ties and Social Support // American Journal of Sociology, 1990.