МІЖНАРОДНА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ УКРАЇНИ У СФЕРІ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

Автор(и)

  • В. В. КАПУСТЯН Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-6027-9336
  • С. В. НАРАЄВСЬКИЙ Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0001-5527-893X

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2023/292671

Ключові слова:

конкурентоспроможність, пунктуальність, електрифікація, пасажирообіг, вантажообіг, залізничний транспорт

Анотація

Метою статті є визначення конкурентних позицій України у сфері залізничних перевезень у порівняні з Польщею (країна-сусід), Швейцарією (є еталоном у сфері залізничних перевезень) та Канадою (сповідує зовсім інакший «американський» принцип експлуатації залізничних мереж, де в пріоритеті є вантажні перевезення). Методика. У процесі роботи над статтею були використані такі методи наукових досліджень як: аналіз та синтез при виборі показників та їх групування (виробничо-фінансові, науково-технічного розвитку, характеристика персоналу) залежно від напряму, що вони характеризують; методи економічного аналізу – багатомірний порівняльний аналіз, індексний, метод Дельфі при визначенні вагомості показників обраних для аналізу, рейтингування для визначення остаточних позицій кожної з країн, що були обрані для аналізу. Результати. Серед основних результатів дослідження слід назвати визначення конкурентної позиції України, насамперед, у порівняння з Польщею як країною-сусідом. Наступним за важливістю слід зазначити групу показників, через які Україна відстає від еталонних показників Швейцарської залізниці, зокрема, якість інфраструктури та електрифікація. Наукова новизна отриманих результатів полягає у спробі провести оцінювання конкурентних позицій залізничного транспорту, які, наче б то, не можуть конкурувати між собою, оскільки кожна з них працює на окремій території (в більшості випадків в межах однієї країни) та їхні інтереси майже не перетинаються. Наразі це не зовсім так, оскільки, після широкомасштабного вторгнення, через блокування українських морських портів, значна частина експортно-імпортних товарних потоків перемістилася на залізничний транспорт і аналізуючи ситуацію у кожній окремій країні-транзитері можна обрати напрямок, що буде найбільш прийнятним для перевезення вантажів на далекі відстані до «третіх» країн. Практичну значимість отриманих результатів можна розглядати принаймні з двох сторін. Перша сторона – показники, через які сформувалося відставання української залізниці від держави-еталона (Швейцарії) та робота над покращенням ситуації у кожному з напрямів, щодо їх вдосконалення. Друга сторона – це можливість проведення аналогічного оцінювання стосовно ситуації на залізничному транспорті серед усіх країн-сусідів України та визначення найбільш пріоритетних напрямів для спрямування більшої частини експортно-імпортних вантажів до «третіх» країн.

Біографії авторів

В. В. КАПУСТЯН, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

студент 3-го курсу кафедри міжнародної економіки

С. В. НАРАЄВСЬКИЙ, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

к.е.н., доцент, доцент кафедри міжнародної економіки

Посилання

Jakoji dopomoghy JeS potrebuje Ukrajina, shhob zbereghty svij eksport. Jevropejsjka pravda (2022). Retrieved from https://www.eurointegration.com.ua/experts/2022/05/9/7139122/ (in Ukrainian).

Global Railway Review (2023). Retrieved from https://www.globalrailwayreview.com (in English).

Union Internationale des Chemins de fer (UIC) (2023). Retrieved from https://uic.org (in English).

Ministerstvo rozvytku ghromad, terytorij ta infrastruktury Ukrajiny (2023). Retrieved from https://mtu.gov.ua (in Ukrainian).

Zaliznychnyj zhurnal “Railway Supply” (2023). Retrieved from https://www.railway.supply/uk/ (in Ukrainian).

Dyrektyva Rady 95/18/JeES “Shhodo zaliznychnykh pidpryjemstv” vid 19 chervnja 1995 roku : Dyrektyva Jevropejsjkogho Sojuzu vid 19.06.1995 r. # 95/18/JeS : stanom na 29 kvit. 2004 r. (2004). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_952#Text (in Ukrainian).

Organizational structure. SBB Unternehmen (2023). Retrieved from https://company.sbb.ch/en/the-company/organisation/organizational-structure.html (in English).

Informacje o spółce. PKP S.A. (2023). Retrieved from https://www.pkp.pl/pl/serwis-korporacyjny/opkpsa (in Polish).

Grupa PKP. PKP S.A. (2023). Retrieved from https://www.pkp.pl/pl/grupa-pkp (in Polish).

Rail Services. CN – Transportation Services (2023). Retrieved from https://www.cn.ca/en/our-services/rail/ (in English).

Our company. VIA Rail (2023). Retrieved from https://corpo.viarail.ca/en/company (in English).

Pro utvorennja publichnogho akcionernogho tovarystva “Ukrajinsjka zaliznycja” : Postanova Kab. Ministriv Ukrajiny vid 25.06.2014 r. # 200 : stanom na 11 serp. 2015 r. (2015). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/200-2014-п#Text (in Ukrainian).

Akcionerne tovarystvo “Ukrajinsjka zaliznycja”. YouControl. (2023). Retrieved from https://youcontrol.com.ua/contractor/?id=17691671#express-universal-file (in Ukrainian).

Dejaki pytannja akcionernogho tovarystva “Ukrajinsjka zaliznycja” : Postanova Kab. Ministriv Ukrajiny vid 31.10.2018 r. # 938. (2018). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/938-2018-п#Text (in Ukrainian).

Railway transport of goods by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/Railway_transport_of_goods/ (in English).

Railroad lines, km by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/Railroad_lines/ (in English).

Railroad lines, km by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/Railroad_lines/ (in English).

Railroad infrastructure quality by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/railroad_quality/ (in English).

World Salaries (2023). Retrieved from https://worldsalaries.com (in English).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-31

Як цитувати

КАПУСТЯН, В. В., & НАРАЄВСЬКИЙ, С. В. (2024). МІЖНАРОДНА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ УКРАЇНИ У СФЕРІ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ. REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (10(26), 46–53. https://doi.org/10.15802/rtem2023/292671

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ