ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОБОТИ АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» ШЛЯХОМ ОНОВЛЕННЯ ПАРКУ ВАНТАЖНИХ ЛОКОМОТИВІВ В УМОВАХ МОБІЛІЗАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2024/314889Ключові слова:
економічна ефективність, забезпечення перевезень, вибуття, парк вантажних локомотивів, мобілізаційна економіка, залізничний транспорт, стратегічно важливі підприємстваАнотація
Неспровокована російська агресія щодня завдає величезних збитків вітчизняній економіці. Унаслідок повномасштабної війни численні вітчизняні промислові підприємства були зруйновані або окуповані, а багато малих та середніх компаній або змушені були перемістити свою діяльність до інших регіонів, або остаточно її припинити. Проте стабільне функціонування національної економіки та ефективне поповнення державного бюджету мають критичне значення в умовах збройного конфлікту. Зокрема, важливо забезпечити безперервну роботу ключових підприємств енергетичної, транспортної та інших критичних галузей, що дозволить вирішити актуальні економічні завдання. Одним із важливих кроків є оновлення парку вантажних локомотивів АТ «Укрзалізниця», оскільки фізичне та моральне старіння залізничної інфраструктури і рухомого складу значно ускладнює їх ефективне використання. Дослідження показало, що без закупівлі нових локомотивів в найближчі кілька років кількість діючих електровозів може скоротитися на більш ніж три чверті. Також важливою є підтримка процесів модернізації основних засобів на підприємствах залізничного транспорту, що наразі активно досліджується та пропонується науковцями для забезпечення зростання ефективності цих підприємств. Розкрито можливі шляхи оновлення парку вантажних локомотивів АТ «Укрзалізниця» та запропоновано варіанти розрахунку економічної ефективності від оновлення парку. Метою цього дослідження є оцінка сучасного стану парку вантажних локомотивів АТ «Укрзалізниця» та визначення необхідності його оновлення для забезпечення ефективного функціонування економіки України в умовах війни. Методика базується на аналізі стану парку вантажних локомотивів на основі досліджень та статистичних даних, з акцентом на списання рухомого складу через зношеність та відсутність нового рухомого складу, а також на розгляді пропозицій науковців щодо модернізації основних засобів залізничної інфраструктури. Наукова новизна дослідження полягає у нових пропозиціях щодо удосконалення процесу модернізації основних засобів АТ «Укрзалізниця», зокрема шляхом застосування нових підходів до оновлення локомотивного парку та підвищення його ефективності в умовах обмежених ресурсів, а також у запропонованих методах розрахунку економічної ефективності від оновлення парку для АТ «Укрзалізниця». Практична значимість полягає в тому, що оновлення парку вантажних локомотивів дозволить покращити функціонування залізничного транспорту, що є критично важливим для стабілізації вітчизняної економіки під час війни, збереження стратегічної інфраструктури та забезпечення наповнення державного бюджету.
Посилання
Dykan, O. V. (2016). Model investytsiinoho zabezpechennia vprovadzhennia innovatsii na promyslovykh pidpryiemstvakh zaliznychnoho transportu Ukrainy [Model of investment support for innovation implementation at industrial enterprises of Ukrainian railway transport]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, (7, Pt. 1), 125–130.
DW.COM. (2022). Ukraina: doliu viiny vyrishuie zaliznytsia? [Ukraine: Is the war's outcome decided by the railway?]. https://www.dw.com/uk/ukraina-doliu-viiny-vyrishuie-zaliznytsia/a-61738803 (Accessed November 10, 2024)
Eitutis, H., Nykyforuk, O., & Boiko, O. (2012). Potentsiini dzherela investuvannia v rozvytok zaliznychnoho transportu Ukrainy: mozhlyvosti yikh dyversyfikatsii [Potential sources of investment in the development of Ukrainian railway transport: Diversification possibilities]. Ekonomist, (8), 64–69.
DELO.UA. (2022). Eksportno-importnyi bank SShA nadast Ukrzaliznytsi pozyku $157 mln dlia prydbannia 40 dyzelnykh lokomotyviv [US Ex-Im Bank to provide $157 million loan to Ukrzaliznytsia for 40 diesel locomotives]. https://delo.ua/transport/ukrzaliznicya-otrimaje-156-milioniv-kreditu-na-pridbannya-shhe-40-amerikanskix-lokomotiviv-431015/ (Accessed November 10, 2024)
Kachkovskyi, O. D. (2023, May 22). Osoblyvosti roboty ukrainskykh pidpryiemstv zaliznychnoho transportu v umovakh mobilizatsiinoi ekonomiky [Peculiarities of Ukrainian railway enterprises functioning in a mobilization economy]. 6th International Scientific and Practical Conference “Economic Perspectives of Entrepreneurship in Wartime and Post-War Period”, State Tax University, Irpin.
Ovchynnikova, V. (2017). Stratehichne upravlinnia rozvytkom zaliznychnoho transportu Ukrainy: monohrafiia [Strategic management of the development of Ukrainian railway transport: Monograph]. Kharkiv: UkrDUZT.
Tokmakova, I., & Darahan, O. (2013). Sutnist ta pidkhody do formuvannia investytsiinoi stratehii na pidpryiemstvakh zaliznychnoho transportu [Essence and approaches to forming investment strategy at railway transport enterprises]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, (43), 189–193.
CFTS.org.ua. (2024). "Ukrzaliznytsia" vidremontuvala 86 lokomotyviv v 2023 rotsi ["Ukrzaliznytsia" repaired 86 locomotives in 2023]. https://cfts.org.ua/news/2024/02/02/ukrzaliznitsya_vidremontuvala_86_lokomotiviv_v_2023_rotsi_78062 (Accessed November 10, 2024)
DELO.UA. (2024). "Ukrzaliznytsia" oholosyla tender na prydbannia 80 elektrychnykh lokomotyviv ["Ukrzaliznytsia" announced a tender for the purchase of 80 electric locomotives]. https://delo.ua/transport/ukrzaliznicya-ogolosila-tender-na-pridbannya-80-elektricnix-lokomotiviv-432635/ (Accessed November 10, 2024)
GMK.center. (2024). Znoshenist lokomotyvnoho parku “Ukrzaliznytsi” stanovyt 97% [The wear rate of "Ukrzaliznytsia" locomotive fleet is 97%]. https://gmk.center/ua/news/znoshenist-lokomotivnogo-parku-ukrzaliznici-stanovit-97/ (Accessed November 10, 2024)