АНАЛІЗ МАРКЕТИНГОВОГО ОТОЧЕННЯ: МОДЕЛІ ТА МЕТОДИ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2024/315815Ключові слова:
CLCP-аналіз, методи аналізу середовища, аналіз, мікросередовище, макросередовище, маркетингове середовищеАнотація
Мета. Статья присвячена висвітленню теоретичних методів та моделей аналізу маркетингового середовища. Підкреслено, що необхідність аналізу викликана складністю бізнес-середовища та значною кількістю змінних які впливають на роботу підприємства. Методика. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, групування, контент-аналізу, моделювання, для висвітлення отриманих результатів використано схематичний, матричний та табличний методи. Результати. Розглянуто сутність маркетингового макросередовища та мікросередовища та вказано їх основні складові. Узагальнено популярні моделі дослідження маркетингового середовища та наведено їх стислу характеристику. Складено перелік моделей аналізу макросередовища та окреслено напрями дослідження відповідно до методології застосування конкретної методики. Відмічено, що практично всі моделі базуються на використанні експертної оцінки, яка певною мірою є суб’єктивною і вимагає досконалого знання галузі, підприємства, а також уміння прогнозувати. Окремо виділено комбіновані моделі дослідження маркетингового середовища. До цієї групи належать моделі, які частково описують зовнішнє, частково внутрішнє середовище. Зазначено, що використання таких моделей має перевагу перед іншими, оскільки забезпечує можливість одночасного аналізу факторів, які прямо та опосередковано впливають на функціонування підприємства, а також враховує внутрішні характеристики самого підприємства. Узагальнено моделі оцінки факторів мікросередовища. Сфера їх застосування деталізована за напрямками: споживачі, конкуренти та складні моделі. Окреслено процедуру вибору методології аналізу маркетингового середовища. Розкрито сутність моделі аналізу CLCP. Наведено алгоритм застосування моделі та зазначено, що використання аналізу CLCP дозволяє комплексно оцінити мікросередовище. Наукова новизна. Систематизовано популярні моделі дослідження маркетингового середовища, складено перелік комбінованих моделей дослідження маркетингового середовища, уточнено алгоритм проведення CLCP-аналізу. Практична значимість. Систематизація моделей дослідження маркетингового середовища спрощує вибір найбільш доцільної до застосування в конкретних умовах госпорадрювання.
Посилання
Horiachko, K. K. (2021). Аналіз мікросередовища організацій сфери послуг у стратегічному та операційному управлінні маркетингом [Analysis of the microenvironment of service sector organizations in strategic and operational marketing management]. Efektyvna ekonomika, (3). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2021_3_26
Dlihach, A. O. (2010). Системно-рефлексивний маркетинг у стратегічному управлінні [System-reflexive marketing in strategic management]. Efektyvna ekonomika, (11). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2010_11_14
Zinchenko, O. A., & Malyshko, Yu. D. (2016). Розробка методів аналізу мікросередовища підприємства на прикладі закладу фармацевтичної галузі [Development of methods for analyzing the microenvironment of an enterprise on the example of an institution in the pharmacy industry]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu, 24(7), 280–286.
Kotler, F., & Armstrong, H. (2020). Основи маркетингу [Principles of marketing] (880 с.). Kyiv: Dialektyka.
Lepa, R. M., Solokha, D. V., & Koverha, S. V. (2012). Маркетинг та менеджмент: методи, моделі та інструменти: монографія [Marketing and management: Methods, models and tools: Monograph] (250 с.). Donetsk: TOV «Skhidnyi vydavnychyi dim».
Pulina, T., & Narivskyi, O. (2015). Удосконалення методики стратегічного аналізу кластерних об’єднань [Improvement methodology of strategic analysis of cluster associations]. Derzhava ta rehiony, (1[82]), 112–117.
Fatenok-Tkachuk, A. O., & Kharchuk, M. A. (2015). Методологічні засади аналізу зовнішнього середовища підприємств птахівництва [Methodological foundations of the analysis of the external environment of poultry enterprises]. Efektyvna ekonomika, (12). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2015_12_66
Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2011). The big idea: Creating shared value. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/2011/01/the-big-idea-creating-shared-value
Sendpulse. (n.d.). RFM-analiz [RFM analysis]. URL: https://sendpulse.ua/blog/guide-to-building-an-rfm-analysis