НАПРЯМИ АДАПТАЦІЇ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ МАЛИХ ТА СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2024/327525Ключові слова:
гібридні кооперативні моделі, конкурентоспроможність, стійкість, адаптація бізнесу, трансформація бізнес-моделей, проблеми розвитку МСП, малий і середній бізнес (МСП)Анотація
Мета. Стаття спрямована на дослідження напрямів адаптації бізнес-моделей малих та середніх підприємств в умовах глобальної нестабільності для підвищення їх стійкості і конкурентоспроможності. Визначено передумови, які вимагають малі та середні підприємства змінювати власні бізнес-моделі адаптуючись до поточних і майбутніх викликів. Методика. У дослідженні використано порівняльний аналіз традиційних і нових бізнес-моделей, з акцентом на адаптацію до глобальної нестабільності, а також системний підхід, щоб розглянути взаємозв'язки та вплив чинників, таких як, зміни в споживчому попиті та технологічні нововведення. Результати. Здійснене порівняння показало, що традиційні бізнес-моделі є ефективними через швидку зміну зовнішнього середовища, особливо в умовах війни та економічної невизначеності. У рамках дослідження було виявлено нові підходи, такі як платформні та динамічні бізнес-моделі, які здатні адаптуватися до мінливих умов і швидше реагувати на зміни. Наукова новизна. Поєдннання найкращих практик традиційних і сучасних бізнес-моделей дозволило запропонувати для малих і середніх підприємств бізнес-модель кооперативної гібридної платформи, що ґрунтується на кооперативній структурі, гібридному форматі діяльності, здатної до адаптації та інтеграції технологій. Перевагами пропонованої моделі є: посилення стійкості підприємств до шоків (війна, кризи, пандемії); зниження витрат завдяки колективному використанню ресурсів і технологічних рішень; можливості зміни бізнес-напрямів залежно від ринкових умов; поліпшення доступності фінансування та інвестицій завдяки колективному впливу кооперативів на ринок. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути застосовані українськими підприємствами для адаптації власних бізнес-моделей, поліпшення стійкості та підвищення конкурентоспроможності на ринку в умовах нестабільності.
Посилання
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/
Koleshnia, Ya. O. (2022) Suchasni tsyfrovi biznes-modeli: sutnist, ohliad, osoblyvosti. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, Vol. 24, P. 87-91. [in Ukrainian]
Kulbachnyi, O. V (2022, March 14) Ukraini 15% pidpryiemtsiv ne bachat mozhlyvosti vidnovyty biznes u 2022 rotsi. Inshi 15% khochut zberehty ta zbilshyty prodazhi – opytuvannia – Forbes.ua. Forbes.ua. Biznes, miliardery, novyny, finansy, investytsii, kompanii. URL: https://forbes.ua/news/v-ukraini-15-pidpriemtsiv-ne-bachat-sensu-u-vidnovi-biznesu-u-2022-rotsi-inshi-15-khochut-zberegti-ta-zbilshiti-prodazhi-opituvannya-14032022-4635
Litvyn, I. (2024, February 20) V Ukraini vidnovyly robotu ponad 80% maloho ta serednoho biznesu. Korrespondent.net. https://ua.korrespondent.net/business/4665051-v-ukraini-vidnovyly-robotu-ponad-80-maloho-ta-serednoho-biznesu?_gl=1*p6z9zl*_ga*MTk3Nzc3My4xNzI5NTk5MDA0*_ga_HCSJ3J3LKX*MTcyOTU5OTAwMy4xLjEuMTcyOTU5OTA4OS40OS4wLjI3NDcyODIyNQ
Fedorchuk V. (2023, Jan 31) Terra incognita ukrainskoi ekonomiky. Chotyry vysnovky z doslidzhennia serednoho biznesu Instytutu ekonomichnykh doslidzhen – Forbes.ua. Forbes.ua. Biznes, miliardery, novyny, finansy, investytsii, kompanii. URL: https://forbes.ua/business/terra-incognita-ukrainskoi-ekonomiki-chotiri-visnovki-z-doslidzhennya-serednogo-biznesu-institutu-ekonomichnikh-doslidzhen-31012024-18884
Formalne ta zhorstke trudove zakonodavstvo zavadylo biznesu shvydko adaptuvatysia do koronakryzy - Tsentr ekonomichnoi stratehii. (2021, March 9) Tsentr ekonomichnoi stratehii. URL: https://ces.org.ua/formal-and-rigid-labour-law/
Chatchenko, O. Ye., Bubenets, I. H. (2022). Transformatsiia modeli biznesu v protsesi tsyfrovizatsiia ekonomiky Ukrainy. Ekonomika. Menedzhment. Biznes. №3-4, P. 93-97. (in Ukrainian)
Chesbrough, H. (2006). Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape. Harvard Business Press.
Christensen, C. (1997) The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston: Harvard Business School Press.
Global management consulting. McKinsey & Company. URL: https://www.mckinsey.com/
Lanzolla, G. and Markides, C. (2021). A Business Model View of Strategy. Journal of Management Studies, 58 (2), 540-553.
Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation – A Handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers. John Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Shveda N. & Krause O. (2023). Transformation of business models in the digital economy. Socio-Economic Problems and the State, Vol. 28, no. 1, pp. 86-94. (in Ukrainian)